In het Comeniusproject ‘Interactive storytelling in het geschiedenisonderwijs’ is onderzocht hoe interactieve verhalen effectief kunnen worden ingezet in de lespraktijk. Studenten voerden praktijkonderzoek uit, spraken met experts en ontwierpen eigen verhalen. Op basis daarvan zijn ontwerpcriteria ontwikkeld die richting geven aan het maken en toepassen van interactive storytelling in het onderwijs.
Op deze pagina vind je vijf ontwerpcriteria voor effectief ontwerp en drie criteria voor het ontwikkelen van historische vaardigheden zoals contextualiseren en perspectief nemen. Bij elk criterium staan best practices die houvast bieden bij het maken van je eigen interactieve verhaal.
Best practices en ontwerpcriteria
Interactive storytelling combineert verhalende kracht met actieve betrokkenheid van leerlingen. De ontwerpcriteria hieronder helpen docenten en ontwerpers om interactieve verhalen te maken die motiveren, betekenisvol zijn en aanzetten tot reflectie.

Rijke context
De interactive storytelling geeft leerlingen concrete en gedetailleerde informatie over de wereld waarin het verhaal zich afspeelt.

Storytelling
De interactive storytelling bevat een goed en aantrekkelijk verhaal dat logisch is opgezet.

Agency
De interactive storytelling geeft leerlingen het gevoel de loop van het verhaal te kunnen bepalen.

Transformation
De interactive storytelling zorgt ervoor dat leerlingen in het verhaal getrokken worden.

Immersion
De interactive storytelling laat leerlingen in de huid van het hoofdpersonage te kruipen.
Werken aan historische vaardigheden
Interactive storytelling helpt leerlingen het verleden te beleven in plaats van alleen te bestuderen. Door zich in te leven in historische personages en keuzes te maken binnen hun tijd, ontwikkelen zij vaardigheden als contextualiseren, perspectief nemen en bronnengebruik.
De onderstaande ontwerpcriteria laten zien hoe interactieve verhalen kunnen worden ingezet om deze vaardigheden doelgericht te versterken — van het creëren van een rijke historische context tot het inzichtelijk maken van denkwerelden en het gebruik van bronnen als bewijsmateriaal.

Verbinden met het verleden
De interactive storytelling biedt voldoende historische context om een affectieve verbinding met het hoofdpersonage mogelijk te maken

Inzicht in de denkwereld van historische personages
De interactive storytelling maakt de gedachtewereld van historische personages inzichtelijk.

Historisch redeneren en bronnengebruik stimuleren
De interactive storytelling stimuleert het baseren van aannames op historische bronnen en bewijsmateriaal.
Toolbox: Stappenplan interactieve storytelling ontwerpen
Voor wie zelf met deze werkvorm aan de slag wil, is een storyboard ontwikkeld met ontwerpcriteria en best practices. Het helpt docenten, studenten en onderwijsontwerpers om stap voor stap een eigen interactieve vertelling te maken.
Het storyboard bestaat uit acht scènes die je begeleiden bij het ontwerpen, uitvoeren en reflecteren op interactive storytelling in je onderwijs.
Bronnen en handige links
- Crawford, C. (2013). Chris Crawford on Interactive Storytelling. New Riders Publishing.
- Smed, J., Suovuo, T. ’., Skult, N., & Skult, P. (2021). Handbook on Interactive Storytelling. John Wiley & Sons.
Terug naar home.