Een interactive story is een digitaal verhaal dat interacteert met de gebruiker. De gebruiker kan het verhaal (verloop en einde) beïnvloeden. Door de inbreng van game-elementen in het verhaal wordt een meeslepende ervaring voor de gebruikers gecreëerd, die daardoor gemotiveerd leerervaringen opdoen.
Achtergrond en geschiedenis
Interactive storytelling heeft zijn oorsprong in de late jaren ’80, toen game-designers zoals Brenda Laurel en Chris Crawford het idee introduceerden om technieken van videospellen te gebruiken om interactieve verhalen te creëren. In deze verhalen kunnen lezers of gebruikers actief deelnemen aan de ontwikkeling van het verhaal, wat afwijkt van traditionele verhalen waar de lezer passief is. Dit concept ontstond als reactie op de toenemende mogelijkheden van digitale netwerktechnologieën, die nieuwe vormen van verhalenvertelling mogelijk maakten .
De interactie tussen het verhaal en de gebruiker staat centraal en dit mag ten koste gaan van vormgeving, vermaak en uitdagende spelelementen die ook toen al bij video games de boventoon voerden.
Het werk van Laurel en Crawford inspireerde een kleine maar gemotiveerde groep designers, kunstenaars en academici om te gaan experimenten met interactive storytelling. Vooral in de kunst- en erfgoedwereld heeft interactive storytelling vaste voet aan de grond gekregen.
Janet Murray’s invloedrijke boek ‘Hamlet on the Holodeck’, gepubliceerd in 1997, verkende ook de impact van digitale technologieën op verhalen vertellen. Hierin introduceerde zij concepten zoals transformation, agency en immersion, die sindsdien centrale elementen zijn geworden in de ontwikkeling van interactive storytelling. ‘Transformation’ verwijst naar de verandering in perspectief die gebruikers ervaren; agency gaat over de gevoel van controle dat gebruikers hebben over het verhaal; en immersion betreft de mate waarin gebruikers zich ondergedompeld voelen in het verhaal.
Wat levert het werken met interactive storytelling op?
Leerlingen vinden het soms lastig en demotiverend om lange teksten te lezen. Ook vinden ze het moeilijk om zich in te leven in contexten die verder van hen af staan, bijvoorbeeld in het geschiedenisonderwijs. Een interactive story kan leerlingen motiveren, helpen om tot leren te komen en het inlevingsvermogen stimuleren.
De interactive storytellings die door de studenten zijn ontwikkeld worden waar mogelijk ook op de leerlingen getest. Daarbij blijkt vaak dat de leerlingen erg betrokken zijn en aangeven er veel van te hebben geleerd. Ook stage-docenten en scholen die met de stories in aanraking komen, zijn vaak erg enthousiast. Vanuit dit project is inmiddels een community ontstaan met ex-studenten en docenten die geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. En minimaal één betrokken school heeft interactive storytelling tot een speerpunt gemaakt voor de komende periode.
Ervaringen van docenten en leerlingen
Docenten
Hoe ervaren docenten en leerlingen het om met interactive storytelling te werken? Wat levert het op in de klas — en waar lopen ze tegenaan? In deze interviews en reflecties vertellen docenten uit verschillende vakgebieden over hun eerste stappen met interactieve verhalen: wat hen motiveerde, welke uitdagingen ze tegenkwamen en wat het teweegbracht bij hun leerlingen. Ook delen leerlingen hoe zij het ervaren om zelf invloed te hebben op het verloop van een verhaal — en waarom dat leren ineens persoonlijk en betekenisvol maakt.

Billy’s ervaring met interactive storytelling
Lees hier het inspirerende verhaal van Billy Rouwenhorst, docent Mens & Maatschappijleer, die met interactive storytelling haar leerlingen midden in het verhaal zet. Wat begon als een creatief experiment, groeide uit tot een leerervaring vol betrokkenheid, nieuwsgierigheid en verrassende wendingen.
Lottes ervaring met interactive storytelling
Lees hier het verhaal van Lotte Nap, docent Burgerschap en SLB, die met interactive storytelling haar studenten op een nieuwe manier bij de les betrekt. Wat begon als een idee om lesstof tot leven te brengen, ontwikkelde zich tot een krachtig voorbeeld van hoe storytelling leren betekenisvoller kan maken.

Leerlingen
De ervaringen van leerlingen met interactive storytelling worden positief beschreven in de onderzoeken die studenten hebben uitgevoerd. Leerlingen waarderen vooral de interactie en de actieve rol die deze werkvorm hen geeft. Ze vinden het leuk en motiverend omdat ze zelf keuzes kunnen maken en betrokken worden bij het verloop van het verhaal. Deze interactieve aanpak maakt het leren boeiender en afwisselender dan traditionele lestypen, wat de motivatie en betrokkenheid vergroot.
Daarnaast rapporteren docenten dat leerlingen door interactieve verhalen vaardigheden ontwikkelen die belangrijk zijn binnen het vak geschiedenis, zoals het innemen van verschillende perspectieven, het contextualiseren van gebeurtenissen en het verkrijgen van inzicht in emoties en motivaties uit het verleden.
Hoewel de meeste ervaringen positief zijn, wordt ook erkend dat de effectiviteit en de positieve beleving afhankelijk zijn van de kwaliteit van de werkvorm. Wanneer leerlingen niet positief reageren, ligt dat vaak aan het gebrek aan ervaren agency, oftewel de mate waarin zij invloed kunnen uitoefenen op het verhaal. Dit benadrukt het belang van dit ontwerpcriterium voor het effectief inzetten van Interactive Storytelling in het onderwijs.
Opbrengsten voor het onderwijs
Uit onderzoeken naar interactive storytelling die in het kader van dit comeniusproject zijn uitgevoerd komen diverse concrete opbrengsten voor het onderwijs naar voren. Allereerst wordt aangegeven dat leerlingen door deze werkvorm enthousiasme en betrokkenheid ervaren, wat bijdraagt aan een hogere motivatie voor het leren. Daarnaast blijkt dat interactieve verhalen effectief kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van vakspecifieke vaardigheden zoals het innemen van verschillende perspectieven, het contextualiseren van informatie en het vergroten van empathie. Deze vaardigheden zijn essentieel in vakken zoals geschiedenis, burgerschap en maatschappijleer, maar ook in het gehele voorgezet onderwijs waar een brede burgerschapsopdracht voor docenten ligt.
"Ik denk ook dat het te maken heeft met keuzes maken. Omdat je er invloed op hebt, had ik meer het gevoel dat ik er zelf bij was. Ook omdat de karakters in het verhaal met elkaar praten, dan lijkt het veel echter dan wanneer de docent het vertelt."
Leerling uit VWO 1 over zijn ervaring met interactive storytelling
Verder hebben we ontdekt dat leerlingen met interactive storytelling beter in staat zijn complexere thema’s te begrijpen en te bespreken, doordat ze actief betrokken worden bij het ervaren van (verschillende) standpunten en emoties. Dit maakt de werkvorm waardevol voor Burgerschap in het mbo, waarbij het belang van pluriformiteit en democratisch denken wordt benadrukt.
Terug naar home.