Op deze pagina’s vind je interactieve storytellingwerkvormen die zijn gemaakt in kader van het Comeniusproject ‘Interactive storytelling in het geschiedenisonderwijs’ en in het designteam dat hieraan vooraf ging.
Deze pagina wordt jaarlijks geüpdate met nieuwe werkvormen uit de onderzoekskring ‘Interactive Storytelling’ die is opgezet in navolging van het Comeniusproject.
Geschiedenis en mens en maatschappij

Doelgroep: Onderbouw en bovenbouw Geschiedenis en Mens en Maatschappijleer
Inhoud: Leerlingen kruipen in de huid van Nasir, een adviseur van de Emir van Damascus aan de vooravond van de Eerste Kruistochten. Leerlingen krijgen een rijke context van de Arabische wereld in deze periode en moeten de Emir zo goed mogelijk helpen bij de voorbereiding op de komst van de kruisvaarders. Hoe goed leerlingen dit doen bepaalt het lot van Nasir aan het hof van Damascus.
Ontwerper: Raymond Kranenberg
Doelgroep: Onderbouw Geschiedenis en Mens en Maatschappijleer
Inhoud: Leerlingen helpen een jonge Griekse burger (Leandros) om zijn weg te vinden in de Atheense democratie en stadstaat. Leerlingen gebruiken hun kennis van de Atheense stadstaat en democratie en geven Leandros advies. Afhankelijk van het advies van leerlingen wordt Leandros of een geliefde voorvechter van de democratie of een tiran die met een schervengericht wordt verbannen.
Ontwerper: Billy Rouwenhorst


Doelgroep: Onderbouw Geschiedenis en Mens en Maatschappijleer
Inhoud: Leerlingen worden heer van Ghemert en leren meer over het feodalisme door om te gaan met dilemma’s en problemen. Als de leerlingen succesvol zijn in hun beheer kunnen ze hun domein uitbreiden maar als ze keuzes maken die tegen de afspraken van het feodalisme ingaan kunnen ze alles verliezen.
Ontwerper: Sam Verstraten
Doelgroep: Onderbouw Geschiedenis en Mens en Maatschappijleer
Inhoud: Leerlingen zijn een missionaris in de vroege middeleeuwen. Aan hen de taak om het Christendom te verspreiden door mensen te bekeren. Ze leren daarbij dat ze slim moeten zijn in welke boodschap ze brengen en hoe. Meebewegen met bestaande religies en gebruiken is daarbij essentieel.
Ontwerper: Tom van der Pas


Doelgroep: Onderbouw Geschiedenis en Mens en Maatschappijleer
Inhoud: Deze storytelling biedt twee perspectieven op de industriële revolutie. In het eerste perspectief maken leerlingen het leven van een kinderarbeider mee in de fabrieken van de 19e eeuw. In het tweede perspectief hebben leerlingen het beheer over een 19e eeuwse fabriek en moeten ze zakelijke belangen afwegen tegen menselijke belangen. Afhankelijk van hun keuzes overleven ze de concurrentie of gaat hun fabriek ten onder.
Ontwerper: Marre Clephas
Doelgroep: Onderbouw Geschiedenis en Mens en Maatschappijleer
Inhoud: Leerlingen volgen de Eerste Wereldoorlog door mee te kijken over de schouder van de Franse soldaat Pierre. Zijn zien de aanloop na de Eerste Wereldoorlog, de verschrikkingen aan het front en de moeilijke terugkeer naar een veranderende burgersamenleving. Deze storytelling biedt een rijke context en persoonlijk perspectief op de Eerste Wereldoorlog
Ontwerper: Alex-Sander Rodoe

Burgerschap MBO

Doelgroep: Bovenbouw Maatschappijleer, MBO Burgerschap
Inhoud: In deze werkvorm richten studenten een politieke partij op en nemen deel aan de Tweede Kamerverkiezingen van 2023. In campagnetijd en televisiedebatten formuleren ze antwoorden op de maatschappelijke problemen. Afhankelijk van hun prestaties halen ze veel zetels en krijgen ze de kans voor regeringsdeelname of komen ze in de Tweede Kamer als een kleine partij.
Ontwerper: Lotte Nap

Doelgroep: Bovenbouw Maatschappijleer, MBO Burgerschap
Inhoud: Doelgroep: Bovenbouw Maatschappijleer, MBO Burgerschap
Inhoud: Fake en desinformatie staan centraal in deze interactive storytelling. De student wordt gerekruteerd om desinformatie te verspreiden en fake news te verspreiden over een fictionele lokale politicus. Studenten leren om fake news geloofwaardig vorm te geven en krijgen zicht op de gevolgen van desinformatie. De storytelling toont een escalatie in de gevolgen van het werk van studenten en biedt aanknopingspunten om te discussiëren over de mening van studenten rondom fake news en desinformatie.
Ontwerper: Bart Martens
Terug naar home.