Robotica op school

Wil je ict-rijke activiteiten organiseren in jouw eigen groep en heb je materialen of advies nodig, dan kunnen de medewerkers van het iXperium zeker helpen. Niet alleen lenen we een grote diversiteit aan ict-materialen uit, we geven advies, reiken jou kant-en-klare lesideeën aan en kunnen je via onze ‘iXperts op afstand’ zelfs tijdens jouw les terzijde staan.

Maak kennis met Robotica in je eigen klas!

Misschien doet het woord ‘robotica’ je meteen denken aan de gekste science fiction films, maar als je goed nadenkt zie je in het dagelijks leven al veel robots om je heen. Denk aan het koffiezetapparaat, de droger, je vaatwasser en ga zo maar door. Ook op school en in de klas zijn er vast voorbeelden te vinden. De hoeveelheid “Robots” om ons heen zal in de toekomst alleen maar verder toenemen. Tijd om daar de leerlingen op voor te bereiden!

Zelf ervaren hoe je Robotica kunt inzetten in de les? Leen dan één of meerdere van onze robots en ga met jouw groep aan de slag. Bekijk de voorbeeld lessen hieronder.

Onderbouw – Bee-Bot

Ga aan de slag met de Bee-Bot, een kindvriendelijke robot in de vorm van een bij. De Bee-Bot kun je bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Je moet de Bee-Bot van tevoren de juiste commando’s geven om van punt A naar punt B te komen. Je kunt de Bee-Bot laten rijden op de standaardmatten maar je kunt natuurlijk ook je eigen Bee-Bot mat maken of de Bee-Bot door een doolhof laten lopen. Klik hier voor de lesbrief en het werkblad ‘Maak een doolhof’.

Middenbouw – LEGO WeDo 2.0

Met Lego WeDo 2.0 kunnen leerlingen zelfstandig aan de slag. Via de bijbehorende app bouwen zij bijvoorbeeld robot Milo, maar er zijn nog veel meer opdrachten waar ze uit kunnen kiezen. De Lego WeDo app geeft bouwinstructies en er wordt stapsgewijs uitgelegd hoe Milo geprogrammeerd kan worden. Leerlingen kunnen dus zonder instructie direct beginnen. Robot Milo kan rijden, geluiden geven en van kleur veranderen. Ook heeft hij een paar sensoren die geprogrammeerd kunnen worden met spectaculaire toepassingen! Kennen de kinderen alle effecten, dan kunnen zij aan de slag met hun eigen fantasie en een robot bouwen geheel volgens eigen inzicht en keuze. Bekijk de handleiding, het werkboek en de antwoorden en ga met jouw groep aan de slag met robot Milo.

Bovenbouw – LEGO Spike Prime & LEGO Mindstorms

Doordat de Lego Spike Prime set heel laagdrempelig is, kan er op elk gewenst niveau gewerkt worden aan STEAM-vaardigheden. Onderzoek een uitdaging, ontwerp een model, bouw een prototype en test deze net zolang tot je de oplossing gevonden hebt. Het hart van Spike Prime is de hub die eenvoudig te bedienen is en tegelijkertijd talloze mogelijkheden biedt. Dankzij de vele aansluitingspunten op de hub, de motoren, de sensoren en de nieuwe grote bouwelementen zijn leerlingen minder tijd kwijt met bouwen en hebben ze meer tijd om te leren. Zelf aan de slag met Lego Spike Prime? Bekijk hier de verschillende lesideeën.

Lego Mindstorms verbinden met de iPad en programmeren

Wil je met jouw groep een Robot programmeren? Ga dan aan de slag met Lego Mindstorms. In het bovenstaande filmpje kun je zien hoe je Lego Mindstorms verbindt met de iPad en hoe je vervolgens de ‘Robot’ kan programmeren. Een uitgebreid lesplan om de Lego Mindstorms en de app klassikaal te gebruiken vind je hier.

Lego Challenge – groep 7&8

Je kunt jouw groep ook opgeven om mee te doen aan de Lego Challenge! Tijdens deze challenge ga je met je groep opdrachten en missies met LEGO Mindstorms uitvoeren. De LEGO Challenge is één van de vele manieren waarmee wij de scholen inspireren en ondersteunen rondom de onderwerpen programmeren, rekenen, samenwerken en ruimtelijke oriëntatie. In de challenge worden twee of meer scholen door ons gekoppeld en gefaciliteerd bij de algemene organisatie. De leerlingen van jouw groep kiezen zelf hoe zij een parcours gaan aankleden aan de hand van het thema: ‘Robots regeren de wereld in 2030’. Vervolgens wordt de klas in vier teams verdeeld en gaan de leerlingen lastige ‘missies’ oplossen met behulp van de Robot.

Eén team is verantwoordelijk voor het bouwen van de objecten en struiken en het schilderen van het parcours. Het tweede team maakt een presentatie van 3 minuten over het thema. In deze presentatie moet de groep nadenken over wat het thema voor het onderwijs en de wereld betekent. Het derde team maakt een film van het hele project van maximaal 3 minuten. Dit kan een soort making-off worden. En het vierde team programmeert de robot voor de uitdaging.

Wil je onze materialen lenen om zelf in de klas aan de slag te gaan met Robotica, jouw groep opgeven voor de Lego Challenge of een ‘iXpert op afstand’ inzetten mail dan naar arnhem@ixperium.nl.

Handleidingen en meer informatie over Robotica vind je hier. Liever met je groep een bezoek brengen aan het iXperium, bekijk de mogelijkheden bij ‘Robotica in het iXperium’.