Astrid Timman en Maurice Magnee deden onderzoek en publiceerden over dit onderwerp het artikel Mind the gap. Vanuit het lectoraat Technologie voor Gezondheid en iXperium Health ontwikkelden Timman en Magnee daarna met een team het XR-Implementatiespel en een bijbehorende masterclass van twee en een halve dag. 30 oktober kwam een team van Noorderpoort School Gezondheidszorg & Welzijn naar iXperium Health voor de eerste dag van deze masterclass.
Vier in balans
In hun artikel Mind the Gap laten Timman en Magnee zien welke stappen en adviezen je moet formuleren als je XR succesvol wil implementeren in het onderwijs. Implementatie betekent vaak ook opschaling, het gaat dan om grotere aantallen studenten en docenten die de VR gebruiken. Vooral de implementatie van inzet van XR op grotere schaal vraagt om een zorgvuldige planning én investering op het gebied van faciliteiten, technische ondersteuning en organisatorische processen. Voor de opschaling gebruiken Timman en Magnee het ‘Vier in balans-model’ van Schouwenburg (2023) als kapstok.

Visie op onderwijs met XR
Succesvolle opschaling van ict in het onderwijs vraagt om een gedeeld begrip van kwaliteit van onderwijs en het gebruik van XR in onderwijs. De betrokkenheid en professionalisering van meerdere stakeholders is essentieel. De deskundigheid van deze betrokkenen speelt een cruciale rol bij het ontwikkelen van een effectieve strategie voor een duurzame integratie van XR in het onderwijs. Dit vraagt om gerichte en structurele professionalisering binnen verschillende lagen van de organisatie en een doelgerichte inspanning zodat alle betrokkenen de nodige vaardigheden en kennis kunnen ontwikkelen. Het is daarom belangrijk dat alle sleutelfiguren die een rol spelen binnen het proces in kaart zijn gebracht, om vervolgens de relevante werkprocessen in karat te brengen. Als je dit helder in kaart brengt krijg je een beeld van de lacunes (de ‘gap’). En kun je daarvoor een plannen opstellen voor gerichte deskundigheidsbevordering.


Rollen en taken
De groep van Noorderpoort werkte voor de eerste dag van de masterclass hun visie op onderwijs en opleiden uit. Op basis van dit huiswerk en op basis van theorie formuleerden ze in de masterclass een visie op de inzet van XR in hun eigen onderwijs. Vervolgens startte de groep met het maken van een netwerkkaart. Wie zijn betrokken en in welke rol? En welke verbindingen zie je tussen al die stakeholders? Dit geeft een beeld van wie op welke manier betrokken is bij de inzet van XR. Met deze input kan de groep kijken wie ze nog moeten betrekken en hoe ze taken (anders) kunnen beleggen.
Daarna hebben ze kaarten met acties, variërend van de aanschaf van een XR-bril tot regelen van een licentie van content tot facilitering van een docent over het netwerk verdeeld. Bij wie of bij welke rol ligt deze taak nu? En welke taken zijn nog niet belegd? De foto’s van het netwerk en het overzicht van de rollen en taken nemen de deelnemers mee terug naar hun organisatie om die te herzien en verder uit te werken voor de volgende masterclass. In de volgende bijeenkomst benoemen ze welke deskundigheidsbevordering de verschillende rollen nodig hebben.



In gesprek met experts
In de middag konden de deelnemers praktisch aan de slag. Een deel ging in gesprek met iXperium Health beheerder Ralf Glaudemans over technisch beheer en onderhoud. De andere groep ging met Astrid Timman in gesprek over de didactiek van XR.
We sloten af met een rondleiding in de escaperoom van HAN Verpleegkunde.
Reacties van de deelnemers
“Ik ben enorm geïnspireerd. We moeten het gewoon gaan doen.”
“Deze dag heeft veel inzicht gegeven wat er moet gebeuren. Goed om dit samen met verschillenden disciplines te doen.”
“We hebben een goed idee wat komt er allemaal bij komt kijken. En als je dan het bord ziet dan hebben we nog een hoop te doen.”
Dag twee en drie masterclass
In de tweede dag van de masterclass gaan de deelnemers aan de slag met de ict-instructuur en software. Vooraf maken ze een portfolio van alles wat er al aanwezig is op het gebied van ICT.
Het laatste deel van de masterclass is een werkbezoek van een halve dag aan de deelnemende organisatie. We dan samen de voortgang van het project in de praktijk en werken meteen met het team aan concrete vervolgstappen.