Invulling geven aan blended gepersonaliseerd leren is voor veel docenten(teams) een uitdaging. Hoe waarborg je de kwaliteit van het onderwijs en kun je tegelijkertijd studenten regie geven op hun eigen leerproces en recht doen aan de individuele verschillen tussen studenten?
Over de MBOin2030 challenge gepersonaliseerd leren
Uit de Gelderse Professionaliseringsagenda (GPA) blijkt dat de vormgeving van gepersonaliseerd leren een vraagstuk is waar veel mbo-instellingen mee worstelen. Daarom besloten het iXperium Centre of Expertise Leren met ict, ROC Nijmegen en Rijn IJssel samen op zoek te gaan naar een antwoord op deze vraag. Het idee: het ontwikkelen van een werkwijze om samen met studenten blended, gepersonaliseerd onderwijs te ontwerpen.
Doelen van de MBOin2030 challenge gepersonaliseerd leren
Binnen de Gelderse Professionaliseringsagenda is de vormgeving van blended gepersonaliseerd onderwijs een belangrijk vraagstuk. ROC Nijmegen en RijnIJssel, beide partners in de GPA, kwamen met het iXperium Centre of Expertise tot het plan om een werkwijze te ontwikkelen die opleidingen kunnen gebruiken om samen met studenten blended onderwijs te ontwerpen. Voor het uitwerken van dit voorstelde kende MBOin2030 hen begin dit jaar 25.000 euro toe in het kader van de challenge ‘Gepersonaliseerd leren in het mbo’.
De challenge heeft twee doelen:
- Blended gepersonaliseerd onderwijs voor studenten ontwerpen
- Een werkwijze ontwikkelen die docenten en studenten in staat stelt om samen blended gepersonaliseerd onderwijs te ontwerpen en te evalueren.
De beoogde werkwijze bestaat uit een combinatie van gepersonaliseerd onderwijs ontwikkelen met studenten, het experimenteren met een blend van leervormen en reflecteren met studenten en docenten op wat dit betekent voor gepersonaliseerde leerprocessen. Het uiteindelijke doel is dat met deze werkwijze verschillende leervormen effectief gecombineerd worden, waardoor studenten meer regie krijgen op hun leerproces, er beter aangesloten kan worden bij de behoeften van de student en het leerrendement toeneemt.
Producten en resultaten
In de challenge zijn docenten en studenten van de opleiding Artiesten Acteur van RijnIJssel aangehaakt. Voor het vak ‘De Solo’ krijgen de studenten de opdracht om zelfstandig een solovoorstelling op te zetten en uit te voeren. In twee sessies zijn de studenten, samen met de docenten, onderzoekers en i-coaches aan de slag gegaan met het onderwijsontwerp.
Sessie 1: Proceslijn van het vak
Gedurende de eerste bijeenkomst maakten de studenten een tijdlijn van het proces hoe ze tot een solovoorstelling komen. Samen met de docenten schetsten ze een proceslijn van het vak, waarbij ze alle stappen die ze zetten van opdracht tot voorstelling visualiseerden. De docenten prikkelden de studenten daarbij met vragen als: wat is voor jou de optimale blend van leren en waar kan ict een middel zijn? Ter inspiratie reikten ze werkvormen en ict-toepassingen aan die de studenten konden gebruiken om oplossingen te bedenken voor de verbeterpunten die zij zien bij het vak.
Sessie 2: Ontwerp van het onderwijs
Na de eerste sessie heeft de docent, op basis van alle input van studenten, een ontwerp gemaakt van het onderwijs en aan welke ict-oplossingen en werkvormen ze behoefte hadden. In de tweede sessie is dit ontwerp aan de studenten voorgelegd en is hen gevraagd feedback te geven: wat wil je houden en wat moet anders? Ook hebben zij in deze sessie kennisgemaakt met een breed scala aan ict-toepassingen die aansloten bij de oplossingen met ict die ze in de eerste bijeenkomst hadden bedacht.
Ontdek de resultaten en laat je inspireren op 25 februari!
Op 25 februari 2025 presenteren iXperium, ROC Nijmegen en RijnIJssel de innovatieve werkwijze die in deze challenge is ontwikkeld. Tijdens de eindbijeenkomst krijg je een exclusief kijkje in het eindresultaat. Laat je inspireren door inzichten over gepersonaliseerd leren en ontdek hoe deze werkwijze ook voor jou of jouw organisatie waardevol kan zijn.
Of je nu docent, onderwijskundige, teammanager, ict-expert, student of onderwijsondersteuner bent—iedereen met interesse in onderwijsinnovatie is van harte welkom. Kom en laat je inspireren!
- Datum: 25 februari 2025
- Tijdstip: 10.00-14.00 uur inclusief lunch
- Locatie: iXperium Arnhem (Ruitenberglaan 27)
Deelname is kosteloos, vooraf aanmelden is gewenst.