In 2024 is de Digital Skills Check (ook wel ‘de zelfscan digitale geletterdheid’) voor de tweede keer afgenomen onder HAN-studenten, na de eerste afname in 2022. Deze praktijkgerichte toets meet digitale vaardigheden en geeft studenten inzicht in hun niveau. De Check bestaat uit vijf modules, en in totaal vulden 934 studenten een of meerdere modules in.
Dit rapport bespreekt de resultaten aan de hand van twee onderzoeksvragen: ‘Hoe digitaal geletterd zijn de studenten van de HAN?’ en ‘Welke studentkenmerken zijn gerelateerd aan digitale geletterdheid?’.
Over het algemeen hebben studenten nog niet het niveau van digitale geletterdheid dat van een hbo-student verwacht mag worden. Vooral eerstejaars scoren laag. Ouderejaars scoren hoger, maar ook niet altijd op niveau. De verschillen tussen eerste- en ouderejaars zijn klein bij onderwerpen als computational thinking en veiligheid. Vooropleiding heeft een duidelijke invloed: studenten uit het mbo scoren aanzienlijk lager dan studenten met een havo- of vwo-achtergrond, en dit verschil wordt tijdens de studie niet ingelopen.
Na afloop zijn evaluatiegesprekken gevoerd met opleidingen en academies. Hieruit bleek dat verschillende opleidingen de Digital Skills Check structureel willen inzetten, omdat het inzicht biedt in de effectiviteit van onderwijsinterventies. Het rapportageportal wordt als nuttig ervaren, maar er is behoefte aan extra ondersteuning bij het vertalen van resultaten naar het onderwijs. Studenten vonden de toets uitdagend, wat bijdraagt aan bewustwording en motivatie. Docenten zien het als een wake-up call voor het belang van digitale geletterdheid.