Vraagarticulatie in de context van onderwijsinnovatie met ict

Vraagarticulatie helpt onderwijsprofessionals bij het formuleren en verhelderen van de juiste vragen met betrekking tot onderwijsvernieuwing, zodat innovatie daadwerkelijk aansluit bij praktijkbehoeften. Effectieve vraagarticulatie vereist samenwerking tussen leraren, leidinggevenden, onderzoekers en andere stakeholders om tot relevante en haalbare innovaties te komen en verloopt doorgaans in drie fasen:

  1. Het stimuleren van vragen in de praktijk
  2. Het doorgronden en verscherpen van de vraag
  3. Herformuleren van de vraag voor verdere actie.

De publicatie ‘Vraagarticulatie in de context van onderwijsinnovatie met ict’ biedt een praktische handreiking voor scholen en onderwijsinstellingen die bezig zijn met onderwijsinnovatie met ict. Het richt zich op het belang van goede vraagarticulatie als een cruciale stap in dit proces. De publicatie beschrijft methoden en werkvormen om vraagarticulatie te ondersteunen, zoals gespreksleidraden, evaluatie-instrumenten en reflectiemethoden en is bedoeld om scholen en onderwijsprofessionals te helpen gestructureerd en onderbouwd onderwijsinnovatie met ict vorm te geven, waarbij praktijk en onderzoek effectief met elkaar verbonden worden.