Young learners’ motivation, self-regulation and performance in personalized learning

Gepersonaliseerd leren is een onderwerp dat veel aandacht heeft gekregen in het onderwijs en staat bekend om de kansen die het biedt om in te spelen op de unieke behoeften van leerlingen en om de leerresultaten te verbeteren. Tot nu toe hebben de meeste grootschalige langetermijnstudies over persoonlijk leren zich echter voornamelijk gericht op middelbare scholieren en ouder (leeftijd ≥11). Deze studie richt zich daarentegen op een minder onderzocht gebied: de invloed van persoonlijk leren op jongere leerlingen (7-12 jaar), een domein dat grotendeels over het hoofd is gezien in eerdere grootschalige onderzoeken.
Het doel van de studie was om de impact van gepersonaliseerd leren op leerprestaties, metacognitief bewustzijn en motivatie van jonge leerlingen in kaart te brengen.
Multidisciplinaire ontwerpteams implementeerden persoonlijk leren in acht basisscholen, resulterend in interventies op maat voor elk van de scholen in vier vakgebieden. De effecten werden over drie jaar gemeten bij 588 leerlingen en 82 docenten.

Het onderzoek toont aan dat de persoonlijke leerinterventies significant bijdroegen aan de leerprestaties in twee van de vier vakken: wiskunde en spelling. Voor spelling bleek dat scholen waar expliciet werd gewerkt aan metacognitieve vaardigheden, een significant beter resultaat op het gebied van spelling spelling lieten zien dan andere scholen.

Verder is er sterke aanwijzing dat ict-vaardigheden van leerlingen hun metacognitief bewustzijn, intrinsieke motivatie en prestaties in wiskunde verbeteren. Ook bleek dat de ict-vaardigheden van docenten het metacognitief bewustzijn van leerlingen ondersteunen. Het verwachte effect van gepersonaliseerd leren op het metacognitieve bewustzijn en de intrinsieke motivatie van leerlingen kon echter niet worden bevestigd.

Tot slot is gebleken dat het verbeteren van ict-vaardigheden bij zowel leerlingen als docenten voordelen oplevert voor de wiskundige vaardigheden en metacognitieve ontwikkeling van leerlingen.

Lees het hele artikel via onderstaande link.