Dit was alweer de 6e editie van Technology Talks, het jaarlijkse event van iXperium Health. Dit jaar was het thema Digitaal en inclusie. Programmamanager Miriam Reelick opende het event. Onderzoeker en docent Alexander Smit gaf een lezing over de inzichten vanuit zijn promotieonderzoek. Hij ging in op hoe we mensen die niet mee kunnen komen, in processen die de maatschappij, overheden of bedrijven bedenken, buitensluiten en kwetsbaar maken. We gaan daarna bedenken hoe we ze digitaal geletterd kunnen maken (terwijl sommige niet eens geletterd zijn) om ze toch weer mee kunnen laten doen volgens de regels en processen die zijn bedacht.
Op die manier sluiten we meer dan 2 miljoen mensen uit in belangrijke processen in onze maatschappij. Terwijl diezelfde kwetsbare burger zich helemaal niet altijd kwetsbaar voelt, hij zij of hen kan heel veel en doet sociaal mee, maar voelt zich niet serieus genomen en vaak buitenspel gezet. Smit vraagt om een holistische benadering en meer aandacht voor de sociale en emotionele effecten die de digitalisering veroorzaakt. Deels kan een sociale omgeving mensen meer helpen, deels kunnen toepassingen minder ingewikkeld en deels is het gewoon belangrijk dat er een goede alternatieve route is. Mooi is wel dat digitale media daar deels weer een rol in kunnen spelen (dat zagen we ook terug in het tweede uur van Technology Talks) en dat we kansen zien voor bijvoorbeeld de inzet van AI. Daar moeten we de komende tijd in het iXperiumnetwerk maar eens mee aan de slag gaan!
Petran Meertens van iXperium Educatie nam de lezing op en maakt met NotebookLM een samenvatting van de lezing.
Korte Samenvatting van de Lezing door NotebookLM
“De lezing gaat over digitale inclusie en de uitdagingen die mensen met beperkte basisvaardigheden ervaren in de digitale samenleving. De spreker betoogt dat er een discrepantie bestaat tussen de digitale realiteit en de sociale realiteit.
- Digitale realiteit: er wordt van burgers verwacht dat ze zelfredzaam zijn en mee kunnen met de snelle digitalisering.
- Sociale realiteit: een aanzienlijk deel van de bevolking mist de digitale vaardigheden om veilig te participeren in de digitale wereld.
Deze discrepantie leidt tot frictie en uitsluiting van mensen met beperkte basisvaardigheden. De lezing bespreekt drie dimensies van de digitale kloof:
- Toegang: Dit omvat niet alleen materiële toegang (zoals het hebben van een smartphone of laptop), maar ook fysieke, motivationele, sociale en emotionele toegang.
- Gebruik: De frequentie en diversiteit van het gebruik van verschillende media beïnvloeden de ontwikkeling van digitale vaardigheden.
- Digitale participatie: Dit is het kunnen meedoen in de digitale samenleving en tastbare resultaten behalen, zoals het vinden van een baan of het creëren van sociaal kapitaal.
De spreker benadrukt dat deze dimensies in de praktijk door elkaar lopen. Mensen met beperkte digitale vaardigheden kunnen toch online participeren door gebruik te maken van sociale hulpstructuren, zoals familieleden of buren.
De lezing illustreert dit met voorbeelden van participanten die tactieken ontwikkelen om ondanks hun beperkte digitale vaardigheden toch mee te doen in de digitale wereld.
Belangrijke inzichten uit de lezing zijn:
- Digitale geletterdheid en traditionele geletterdheid zijn verbonden, maar digitale participatie kan ook plaatsvinden met beperkte traditionele geletterdheid.
- Kwetsbare burgers worden vaak kwetsbaar gemaakt door de toenemende digitalisering.
- Er is een gevoel van dwang om digitaal mee te doen, terwijl er steeds minder fysieke alternatieven zijn.
- Sociaal kapitaal is van groot belang voor mensen met beperkte digitale vaardigheden, maar wordt vaak over het hoofd gezien.
- Technologie kan een rol spelen bij het verkleinen van de digitale kloof, maar is niet de enige oplossing.
De spreker pleit voor een holistische benadering van digitale inclusie, waarbij rekening wordt gehouden met de emotionele en sociale aspecten van digitalisering. In plaats van te focussen op de beperkingen van mensen, moeten we kijken naar de mogelijkheden en ondersteuning bieden op maat.”
NB: NotebookLM kreeg afgelopen week veel aandacht omdat je hiermee vanuit een tekst in een paar tellen een (nu nog Engelstalige) podcast kunt maken. Collega Marcel Mutsaarts schreef op Linkedin over de andere kansen die deze toepassing biedt, bijvoorbeeld voor het onderwijs.
Pop-up-iXperium XL
Aansluitend konden deelnemers in de pop-up-iXperium XL ontdekken hoe digitale media juist kunnen zorgen voor inclusie. Iedereen kreeg de kans om zelf te ervaren, te netwerken en kennis te delen. We zagen weer moois dwarsverbanden ontstaan tussen zorg en welzijn, onderwijs, smart industry en natuurlijk ook Sport en Bewegen. Over de feestelijke opening van iXperium Sport en Bewegen vertellen we later meer.