Dennis: “Alle eerstejaars krijgen het vak Digitale geletterdheid. De studenten gaan aan de slag met hun eigen geletterdheid, ze leren hier echt de basis. Ze verdiepen zich in onderwerpen zoals computational thinking maar ook in informatie- en mediavaardigheden. Ze maken bijvoorbeeld zelf een vlog, infographic, website of leren hoe je bij de inzet van AI een goede prompt kunt schrijven. Studenten krijgen als opdracht een stelling zoals “Het verbieden van mobiele telefoons in de klas is niet van deze tijd”. Om een mening te kunnen vormen gaan de studenten op zoek naar informatie, beoordelen ze welke bronnen ze wel of niet willen gebruiken, onderzoeken ze welke tools ondersteunend kunnen zijn en vormen ze een mening over de stelling. Met de vaardigheid die ze tijdens de lessen hebben opgedaan maken ze dan een eindproduct”
Stevige basis voor kernfase opleiding
Als eindproduct van het vak Digitale geletterdheid maakt iedere student een site met daarin alle informatie rondom digi- en datavaardigheid die ze hebben geleerd. Daarnaast maken ze een korte vlog over zichzelf waarin ze iets vertellen over hun eigen mediaprofiel. Hoe open deel je informatie? Welke informatie sluit je af voor anderen? De film laat zien waar de studenten staat en ook hoe vaardig de student is in het maken van dit medium.
Op deze basis kunnen studenten later in hun opleiding bouwen. In de kernfase van de opleiding verdiepen de studenten hun kennis en vaardigheden. Ze kijken dan vooral ook hoe je ict en technologie kunt inzetten in de didaktiek. En ze onderzoeken dan ook hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun leerlingen digi- en datavaardig zijn.
Kritische professionals
Dennis: “Wat ik mooi vind in het nieuwe curriculum is dat we nu meer in langere lijnen werken. Daardoor zie ik studenten voor een langere periode en kunnen ze goed werken aan de opdrachten die ze in mijn lessen krijgen. In het nieuwe curriculum is er een striktere scheiding tussen de eigen vaardigheden van de student en de kennis en vaardigheid die een student inzet ten behoeve van blended onderwijs en kennis en vaardigheden van de leerlingen. We hebben de kennis die we behandelen beter onderbouwd. En de inzet van ict en technologie is ook steeds actueler. Als je kijkt naar de inzet van AI dan kun je daar niet meer omheen. Studenten gebruiken het. In onze opleiding is het van groot belang dat studenten bewust kijken hoe ze AI inzetten en hoe ze leerlingen er wel of niet mee in aanraking laten komen. Studenten moeten in staat zijn om kritisch te kijken naar de ict en technologie die ze gebruiken in hun opleiding en in hun eigen onderwijs.”
Dennis: “De inhoud van het vak sluit ook goed aan bij de nieuwe kerndoelen die in 2025 naar alle waarschijnlijkheid zullen worden vastgesteld. We hebben alle inhoud van het nieuwe curriculum samen met vertegenwoordigers uit het primair onderwijs ontwikkeld. En ik ben positief verrast waar studenten mee komen. Met de opdrachten die we nu geven kunnen studenten veel meer laten zien wie ze zijn en wat ze kunnen. Een rustige student die in de klas niet altijd opvalt maakt dan ineens een geweldige film van topkwaliteit. Ik zie ook bij veel studenten een positief kritische basishouding, dat is echt belangrijk en mooi om te zien hoe ze in dat eerste studiejaar hun eigen mening vormen.”