Het DigiDoePlein biedt een database aan met digitale spelactiviteiten. Bijvoorbeeld een opdracht voor kinderen van acht tot tien om een verhaal te vertellen in een stop-motion-film. Of een uitleg hoe je een interactieve speurtocht kunt maken in de omgeving. En wat dacht je van een opdracht waarbij zesjarige leren rekenen door zelf een bee-bot te programmeren. Je vind het allemaal op de site. Voor studenten bij de HAN is het helemaal mooi want zij kunnen veel van de genoemde materialen lenen bij iXperium Educatie in Nijmegen of Arnhem.
De activiteiten op de site zijn bedoeld voor iedereen die werkt of gaat werken met kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 12 jaar of voor opleiders die studenten hiertoe opleiden. Alle activiteiten op het DigiDoePlein dragen op een speelse manier bij aan de ontwikkeling van kinderen. Niet alleen aan de ontwikkeling van digitale geletterdheid, maar ook bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van taal, creativiteit, sociale vaardigheden of motoriek.
Doe mee en zet ook jouw eigen opdracht op de site
De ideeën op het DigiDoePlein zijn afkomstig van pedagogisch medewerkers in de kinderopvang, studenten en docenten van de pedagogische opleidingen van ROC Nijmegen en HAN University of Applied Sciences. Veel van de activiteiten zijn uitgeprobeerd in de praktijk. Iedere (toekomstig) pedagogisch medewerker kan een nieuw idee indienen. Deze wordt voor plaatsing beoordeeld door de digicoaches.
De activiteiten van het DigiDoePlein
In de activiteiten op het DigiDoePlein worden digitale materialen vaak gecombineerd met niet-digitale spelmaterialen. Waar het even kan, zijn het activiteiten voor buiten die uitlokken tot bewegen. Schermgebruik is beperkt, omdat veel kinderen op school en thuis al regelmatig achter het scherm van mobiel, tablet of televisie te vinden zijn.
Professionalisering van pedagogisch medewerkers
Het DigiDoePlein past helemaal in de missie van KEI Innovatienetwerk. Namelijk: een gezamenlijke leeromgeving realiseren voor scholing en professionalisering van (aanstaande) pedagogisch medewerkers. Scholing en professionalisering die leiden tot de ontwikkeling en verankering van innovatieve expertise voor de kinderopvang.
Mireille Aarts, beleidsmedewerker Pedagogiek bij KION Kinderopvang, droeg bij aan de ontwikkeling van het DigiDoePlein. “Het DigiDoePlein is een prachtig voorbeeld van de samenwerking tussen de opleidingen Pedagogisch werk van ROC Nijmegen, de opleiding Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) en de opleiding Pedagogiek aan de HAN University of Applied Sciences, het iXperium Centre of Expertise Leren met ict en KION Kinderopvang,” zegt Aarts. “De digicoaches van de betrokken organisaties hebben dit met veel enthousiasme opgezet. We hopen dat niet alleen onze collega’s en studenten hiervan profiteren, maar iedereen die op zoek is naar goede ideeën voor activiteiten met digitale spelmaterialen voor kinderen tot 12 jaar.”
KEI Innovatienetwerk
Samenwerkingsverband KEI is een duurzaam innovatienetwerk van Nijmeegse partijen: ROC Nijmegen, HAN University of Applied Sciences en KION Kinderopvang. Voor het DigiDoePlein werkten de partners van KEI Innovatienetwerk met het iXperium Centre of Expertise Leren met ict.