Deze week was de kick-off van een schooljaar met extra aandacht voor ict en technologie in het onderwijs bij het primair onderwijs van Rivers International School Arnhem. Leraren op de school gebruiken al regelmatig technologie en ict in hun onderwijs. Sinds januari 2024 is het team aan de slag met hun visie op leren met ict. Leerkracht Liz Jaworski van Rivers International School Arnhem ontwikkelde afgelopen schooljaar een programma. Deze week is de kick-off week. Samen met Saskia Frankena, mediamentor vanuit Flores bij iXperium Educatie in Arnhem organiseerde Liz deze week. De leraren maken allemaal gebruik van digitale media in hun lessen. Leerlingen leren bijvoorbeeld rekenen met de Osmo of zetten de eerste stappen in programmeren met de beebots, terwijl de leraren ook ervaring opdoen met het maken van podcasts of kennisclips.
Nieuw curriculum met visie op leren met ict
De leraren werken dit studiejaar aan een nieuw curriculum. Daar waar mogelijk zetten ze ict en technologie in. Liz: “In het nieuwe curriculum is het belangrijk dat leerlingen actief de wereld ontdekken. We willen de leerlingen leren om te creatief te zijn. We hebben de ict-geletterdheid van de leerlingen gedefinieerd; welke competenties moeten leerlingen hebben als ze doorstromen naar vervolgonderwijs. De volgende stap is dat de docenten onderwijs maken waar leerlingen ict en technologie op een natuurlijke manier tegenkomen en waarin ze leren hoe ze kunnen leren en werken met ict en technologie. En om dat te kunnen moeten ze zelf ook digitaal geletterd zijn. Het team heeft er zin in en kijkt ernaar uit om aan de slag te gaan.”
Actief aan de slag met hulp van iXperium
Saskia: “De school heeft deze week veel materialen van iXperium Educatie te leen.” Terwijl we in de lerarenkamer zitten komen leraren enthousiast materialen ophalen die ze in de les kunnen gebruiken. Saskia: “Vanmiddag kregen leerlingen van de onderbouw muziekles met toepassingen als Ableton waarmee je zelf muziek kunt componeren. Bas Becu van iXperium Educatie begeleidde samen met de muziekdocent van Rivers International School Arnhem de les. Vanavond kunnen ook ouders zelf ervaren hoe ict en technologie het onderwijs verrijkt. Ze kunnen onder andere zelf een podcast opnemen, kijken hoe leerlingen stop-motions-films maken of we bieden ze een virtuele trip naar het midden van de aarde aan. Morgen krijgen de groepen 3 t/m 6 les met VR-brillen. Ze leren met de toepassing meer over de Grieken, ontdekkingsreizigers en de ruimte. De leraren gebruiken ook 360-graden-video om de leerlingen de lesstof op een andere manier te laten ervaren van bijvoorbeeld uit een boek. We maken leraren ook enthousiast om zelf interactieve boeken te maken. Er is veel mogelijk, nu is het belangrijk om te kiezen wat ze gaan doen en hoe we de ict en technologie inzetten in het nieuwe curriculum. ”
Professionalisering lerarenteam
In oktober komt het team naar iXperium Educatie in Arnhem. Ze werken dan aan hun eigen digitale geletterdheid. Vanuit de ontwikkelde visie werken ze verder en bepalen ze wat ze dit studiejaar willen doen en hoe ze dat gaan doen. Vanuit het iXperium begeleidt mediamentor Saskia het team. “Het is geweldig om dit proces te mogen begeleiden. Het begint met luisteren, waar wil het team naartoe? We hebben in het voortraject het visiespel van SLO gespeeld. Ik heb het fysieke spel gedigitaliseerd waardoor het team er sneller mee kon werken. Doordat we het digitaal speelden kon ik ook sneller en makkelijker een analyse maken van de ingevulde formulieren. Zo konden we samen bepalen hoe we tegen digitale geletterdheid aankijken. Met de doelen die we hebben gesteld kunnen we nu aan de slag. We zijn deze week enthousiast gestart en kijken uit naar het vervolg”.