Escape the classroom bij LIO-stage

Leraar in opleiding Lydia maakte een Escape Room voor de leerlingen van haar stageklas.

“Sinds februari loop ik mijn LIO-stage in groep 7/8. Na het volgen van de Masterclass ‘Escape the classroom’ wist ik het zeker, dít ga ik een keer in mijn stageklas doen.

We waren net bezig met het thema topografie en ik miste iets in het aanbod vanuit school. De kinderen werden aan een werkboekje gezet en gingen met kaartlezen aan de slag. Ik merkte dat er weinig betrokkenheid was, het thema leefde helemaal niet in mijn groep. Ik bof met mijn stage, want ik krijg alle vrijheid om dingen te doen zoals ik dit zou willen. Dus heb ik de kinderen verteld dat we het helemaal anders gingen doen.

Op avontuur met topografie

De komende drie weken zou de thema les ingericht worden met diverse activiteiten. Zoals bijvoorbeeld samen leren waar alle landen liggen en dan afsluiten met een toffe quiz (met Plickers). Daarnaast heb ik de klas in expert-groepen verdeeld waarbij elk groepje een continent mocht gaan ontdekken. Alle verzamelde informatie deelden zij op een Padlet (een tool waar ik inmiddels helemaal fan van ben). Direct heb ik aangegeven dat we de laatste dag gingen afsluiten met een Escape Room, waarin ik alle informatie van de komende weken terug zou laten komen. Dus, goed opletten en hard meewerken was belangrijk. Drie weken lang waren de kinderen betrokken, heel enthousiast en uiteraard benieuwd naar de Escape Room. 

De Escape Room van Columbus

Op de afsluitende dag stonden de kinderen al stuiterend buiten op me te wachten: “Vandaag is de Escape Room toch Juf?”. Heerlijk om ze zo blij en enthousiast te zien. Veel beter dan van achter een schermpje eerder dit jaar. Bij binnenkomst staat op het digibord een afbeelding van Columbus, die de kinderen met zijn ogen volgt. Verbaasd kijkend gaan de kinderen zitten. Ik zet het filmpje aan en Columbus heet de kinderen welkom en geeft het startsein voor de Escape Room, hilariteit alom. Hierna zijn ze aan de slag gegaan met allerlei puzzels, zowel in de klas als online.

Als beloning een virtuele reis

Na flink wat hersenkraken was de beloning het vinden van een sleutel van de kast waar ik VR-brillen (geleend bij het iXperium) had verstopt. Een betere afsluiting was er eigenlijk niet. De kinderen konden naar alle plekken gaan waar ze de afgelopen weken over hadden geleerd. Ze liepen rond in Egypte, China, Amerika en stonden op de top van de Mount Everest. De ervaring was zo intens, dat haal je niet uit een boekje. Die meerwaarde is geweldig en zo werden dus ook mijn lessen ervaren, als geweldig.

Ik kan iedereen aanraden om steeds te blijven nadenken of het inzetten van ict jouw les kan verrijken. Vooral tijdens thematische lessen vergroot het niet alleen de betrokkenheid, maar biedt het je de kans om de lesstof ook echt te laten beklijven omdat de kinderen het aan den lijve ervaren. Ik weet wel hoe in de toekomst mijn topografielessen eruit gaan zien!”