Esports, gamen en gamification in sport en bewegen

iXperium-ambassadeurs Bart van Gastel en Martijn van Hal zijn in de Academie Sport en Bewegen veel bezig met het thema gamification en Esports. De ontwikkelingen op dit gebied gaan razendsnel dus goed om te kijken hoe deze thema’s terugkomen in het onderwijs op de HAN.

Ook binnen iXperium Health is er ruime aandacht voor technologie en ict die je kunt inzetten bij het thema sport en bewegen. Denk aan de Ballie, de Smart Ball of de Moofie. En we laten ons zelf natuurlijk ook graag inspireren. Daarom namen de ambassadeurs van iXperium Health deel aan het Kennisevent Esports, Gamen en Gamification (EGG). De groei van het aantal EGG-initiatieven binnen de sport- en beweegsector neemt toe. Tijdens het event deelden professionals kennis, konden bezoeker inspiratie opdoen en vragen stellen aan experts.

Voorbeelden van Esport games en gamification

Onze collega’s speelden bijvoorbeeld Hado, een soort trefbal in AR. Ze maakten ook kennis met apps die worden ingezet in buurten en die specifieke doelgroepen (bijvoorbeeld jongeren) in beweging brengen. Denk aan Seppo, Fitcoins, Missie Master of Pleintje. Er waren ook presentaties over de opkomst van Esports. Waarschijnlijk krijgt deze vorm van sport een plek tijdens de Olympische Spelen van 2028 in Los Angeles. Ook in revalidatie en bij fitness zie je steeds meer inzet van technologie (bijvoorbeeld Embedded Fitness) om mensen in beweging te krijgen.

Voorbeeld uit de praktijk bij Sint Maartenskliniek

De Sint Maartenskliniek heeft een interactieve speelmuur. Op deze metersgrote touchscreen kunnen kinderen met een motorische beperking spelletjes doen als onderdeel van hun therapie. Ergotherapeut Jordi van Heeswijk: “De spelletje zetten de kinderen vanzelf in beweging. Hiermee maken we het revalideren niet alleen en uitdagend maar het lukt ook gewoon beter”. In de Sint Maartenskliniek is serious gaming onderdeel van de revalidatiebehandeling van kinderen. Hiervoor is een speciale Gameroom ingericht. Kinderen kunnen hier naast de speelmuur ook gebruikmaken van de Nintendo Wii, Kinect Xbox, VR-brillen en adaptive (aangepaste) controllers. Bekijk de film of luister de podcast van de Sint Maartenskliniek.

Esport gamen en gamification bij Academie Sport en Bewegen

De opleidingen van Academie Sport en Bewegen onderzoekt hoe ze Esport, gamen en gamification kunnen opnemen in het curriculum van de opleidingen. Niet alleen als thema maar ook als vorm van onderwijs. Daarnaast is de academie nauw betrokken bij het Esports Talent Center.