Hoe geef je leerlingen meer zelfsturing in eigen handelen?

Het iXperiumdesignteam van de Bongerd onderzoekt met hun iXperiumdesignteam hoe je leerlingen beter kunt leren om te leren.

Vanuit de Bongerd was het duidelijk waarom ze zijn aangesloten bij het onderzoekswerkplaats. Ze willen onderzoeken hoe ze de metacognitieve vaardigheden van leerlingen kunnen versterken. Ze denken dat je door de inzet van metacongnitie meer betrokken leerlingen hebt met een meer onderzoekende houding die meer zelfsturing kunnen geven aan hun eigen handelen.

Het is lastig een goede en heldere onderzoeksvraag te formuleren die goed te onderzoeken is. De ontwerpvraag zoals die er nu ligt is heel doelgericht en hier kunnen ze goed mee aan de slag. Schoolleider Linda van Summeren vertelt in de dit interview hoe haar team aan de slag is gegaan met deze onderzoeksvraag en hoe ze het onderzoek verbinden aan het curriculum van de Bongerd.

Het designteam van de Bongerd bestaat uit twee leraren, de intern begeleider, de schoolleider, een vertegenwoordiger en een onderzoeker vanuit het iXperium.

20 januari is er weer een bijeenkomst van de onderzoekswerkplaats gepersonaliseerd leren in het primair onderwijs. Wil je meer weten over de onderzoekswerkplaats kijk dan op de pagina van de onderzoekswerkplaats op deze site.