Inzet technologie bij dramatherapie

De inzet van technologie in een theaterzaal is niet nieuw. Maar nieuwe technologiën bieden wel mogelijkheden die er eerder niet waren.

Tijdens de projectweek verkennen studenten van de opleiding Vaktherapie meteen in hun eerste jaar de mogelijkheden van interactieve technologiën zoals realtime video-effecten en sensoren die beweging vertalen naar geluid. De studenten gaven vier voorstellingen waarbij ze live opgenomen beelden real-time projecteerden op het decor, waarbij bewegingen geluiden aanstuurden.

Therapie en technologie

De voorstelling Storm gaf een idee van hallucinaties. In Requiem voor een droom beleefde het publiek hoe het is om in een psychose te zijn. In Ik zie ik zie wat jij niet ziet werden volwassen en kinderen verwisseld. En in de voorstelling Mixed feelings beeldden de studenten de verschillende gevoelens uit waar iemand met te maken kan hebben bij een teleurstelling. Angst, verdriet, boosheid maar ook rust kwamen voorbij.

Mooi om te zien hoe de video, projectie en geluid werden gecombineerd met live acteerwerk. Voor de studenten is dit een mooie verkenning hoe ze technologie van nu kunnen toepassen in dramatherapie. Het publiek bestond uit tweedejaarsstudenten die dit project vorig jaar hebben gedaan. Ze waren enthousiast over de mooie voorstellingen en ook verbaasd dat er al weer meer mogelijk was dan vorig jaar. Deze studenten willen ook zeker kijken hoe ze technologie kunnen inzetten in hun voorstellingen en dramatherapie.

Vaste opstelling voor het experiment

Simon Phoelich van iXperium Health ondersteunde de inzet van technologie. Hij streeft ernaar om de technologie een permanente opstelling te geven in de theaterzaal zodat studenten daar vrij mee kunnen experimenteren. Studenten kunnen altijd hulp, inspiratie en praktische ondersteuning vragen bij het iXperium.