iXperium on Tour bij De Fonkel

Door de corona maatregelen kon groep 8 van De Fonkel niet naar het iXperium komen. Maar niet getreurd, iXperium on Tour kon wel doorgaan! Twee collega’s gingen met een volgeladen auto op weg naar Ede.

Groep 8 heeft geëxperimenteerd met verschillende materialen uit het iXperium. Talent stond centraal tijdens iXperium on Tour en talent was er! Het prachtig ontworpen leerplein stond vol met materialen vanuit het ixperium. Al gauw was iedereen in een projectje verdiept. Er was geen vast tijdschema, het rouleerde heel natuurlijk. Wel wilde bijna iedere leerling even lekker slicen in virtual reality met ‘Beat Saber’.

Stefan speelde met de specdrums van de Sphero de melodie mee van “Can’t stop the feeling” van Justin Timerlake, terwijl Antonie zijn ritme gevoel liet zien bij een DJ sessie waarbij Marshmallow verbleekt. Jasper had de handleiding van de Lego Spike niet nodig en bouwde uit zijn hoofd een versnellingbakje met twee versnellingen.

Het uithoudingsvermogen van Milan werd op de proef gesteld, want de accu van zijn Spike was leeg. Gelukkig was er een lader en heeft hij aan het einde van de ochtend zijn grijphand nog kunnen programmeren. En iedereen dus geknepen… Chantal is met haar favoriete bokser op de foto gegaan via het greenscreen. Ze vond de achtergrond echter niet mooi en had het geduld om deze helemaal weg te poetsen in de app en er een nieuwe achter te plakken. Als je de foto ziet, ga je er vanuit dat zij een echte meet & greet met deze bokser heeft gehad, zo professioneel bewerkt! Daarnaast zijn de ingewanden van de juf bekeken met het Virtual-Tee van Curiscope, haar hartslag was echt aan de lage kant. En bekijk hieronder het stopmotion filmpje dat Marijn helemaal zelfstandig heeft gemaakt met de verderkijkdoos.

Vooraf kregen de leerlingen geen uitgebreide instructie maar gingen samen de materialen uitproberen. Wat kan je er mee, hoe werkt het en vind ik het leuk? De groepsleiding was erg enthousiast over wat zij zagen bij de leerlingen. De leerlingen waren op hun eigen manier aan de slag gegaan. In plaats van eerst een instructie zelf uitzoeken hoe iets werkt. Wie weet zijn er wel mogelijkheden om hiermee in de klas verder te experimenteren!