Met je klas naar het iXperium

Ook studenten komen met hun stageklas naar het iXperium. Nynke kwam met groep 4. De leerlingen vonden het een geweldige ervaring.

Een blog van Nynke, student HAN Pabo in Arnhem

‘Ah, daar is ze weer!’ klinkt er enthousiast als ik het iXperium binnen kom lopen. Eén keer eerder ben ik met mijn stageklas in het iXperium geweest. Dat was zo’n daverend succes bij zowel leerlingen, leerkracht en ouders, dat ik deze ervaring ook graag met ‘mijn’ groep 4 wil delen. Ik heb al even gepeild bij mijn mentor of er tijd is in de strakke planning, gelukkig kan er wat geschoven worden en kunnen we een ochtend vrij maken. Nu is het aan mij om alles te regelen. De eerste stap: op naar Jaap.

Jaap (Dekker) is de man die alles regelen kan (wat het iXperium betreft dan). Hij is blij me weer te zien en staat meteen klaar om mee te denken over de verschillende mogelijkheden. Samen stellen we het programma op wat mijn klas zal doorlopen. We gaan aan de slag met Bee-Bots, met Chrome Music Lab, er zullen stop-motion filmpjes gemaakt worden met LEGO en er worden pizza’s gebakken. Geen echte helaas, maar met Osmo Pizza Co. Ook heel leuk.

Het programma is opgesteld, nu nog de leerlingen en de ouders inlichten. De leerlingen zijn meteen enthousiast als ik vertel dat ze naar mijn school gaan, waar ze met computers, tablets en zelfs robots mogen werken. Diezelfde middag gaat er een mail uit naar alle ouders, waarin ik uitleg wat het iXperium is, waarom het leuk is dat we daarheen kunnen en of ze alsjeblieft zouden kunnen rijden. De inschrijflijst hangt klaar naast de deur en gelukkig zijn er precies genoeg ouders, oma’s en buren die graag willen helpen.

Het moment is daar, mijn klas staat trappelend van ongeduld voor me. Ik ga ze voor naar het iXperium en wacht tot ze (eindelijk) stil zijn zodat ik kan vertellen wat we allemaal gaan doen. De uitleg hou ik kort, ik zie dat ze het liefst meteen willen beginnen. Gelukkig zijn er verscheidene kundige docenten aanwezig in het iXperium die mij en mijn leerlingen met veel kennis en geduld helpen. Ik hou zelf de tijd in de gaten, zorg dat de groepjes goed doordraaien en speel intussen lekker mee. De ouders die gereden hebben krijgen tussendoor een kop koffie aangeboden en de leerlingen een bekertje limonade en een snoepje. De twee uur vliegen voorbij, elke leerling is actief aan het leren en ontdekt allerlei nieuwe talenten en interesses. Ook mijn mentor doet enthousiast mee en ziet nieuwe mogelijkheden in haar onderwijs.

Helaas is het dan tijd om af te ronden, maar omdat ze zo goed gewerkt hebben wordt er nog wel een leuke verrassing mee gegeven: een robotje uit de 3D-printer. Die dag kan niet meer stuk. Als ik een paar dagen later in de klas kom voor weer een ‘gewone’ stagedag zijn de leerlingen nog aan het praten over alles wat ze gedaan hebben. Ze willen heel graag nog een keer, maar mijn stageperiode zit er al bijna op dus dat gaat mij niet meer lukken. Hopelijk komt er een nieuwe stagiaire die ze weer meeneemt naar het iXperium, of krijgt hun school meer mogelijkheden met ict. Een ervaring als deze gun ik namelijk elk kind.”