Met Virtual reality sneller beter in Real Reality

Voorafgaand aan de conferentie VR4REHAB gaf Brennan Spiegel op de HAN-campus een lezing voor docenten, onderzoekers, studenten, ondersteuners en relaties van iXperium Health. Je kunt de hele lezing terugkijken.

Voor de lezing gaf een aantal HAN-collega’s een korte pitch aan Brennan Spiegel over onderzoek naar de inzet VR in therapie en over de inzet van VR in het onderwijs bij de HAN. Spiegel was onder de indruk van dat wat we vanuit de HAN samen met partners als realiseren.

Lezing

In vliegende vaart nam Spiegel ons in zijn lezing mee hoe hij met zijn onderzoeksgroep onderzoek doet hoe je VR kunt inzetten in therapie, bij pijnbestrijding of bij het leren omgaan met pijn. Hoe je onverklaarbare pijn kunt verminderen of wegnemen doordat patiënten inzicht krijgen in hun eigen pijnervaring.

Maar ook hoe je stress kunt reduceren door meditatie in VR. Sommige patiënten ontmoeten god in de virtuele wereld. Er is ook aandacht voor hoe je de ziekenhuiservaring en de daarbij horende stress, zorgen of verveling kunt beïnvloeden met inzet van VR. Mensen zijn niet gemaakt om te liggen, als patiënt in een ziekenhuisbed in een kale kamer zie je alleen een plafond. Met VR ga je naar een activerende en of ontspannende omgeving. De ene patiënt kiest voor een bos, een andere voor een futuristische ervaring.

Patiënten en cliënten leren ook hoe je beter met je pijn of ziekte kun leren omgaan. Of hoe je met behulp van VR een plek kunt geven aan doodgaan (een heftige ervaring maar niet negatief). De voorbeelden die Spiegel noemt zijn inspirerend en onderbouwd met onderzoek.

VR-iXperience

Aansluitend konden de deelnemers zelf VR ervaren en gingen ze met elkaar in gesprek over de vele mogelijkheden die deze technologie ons biedt. Zo mooi om het netwerk zo weer te verbreden en elkaar te inspireren. Het is zaak om nu samen te kijken hoe VR ons onderwijs en de werkvelden waar de HAN voor opleidt te verrijken met VR. Veel dank weer aan Eric Jutten van The Simulation Crew en Gert-Jan Brok en Kiki Coppelmans van InMotionVR voor hun hulp bij de VR-iXperience.