Netwerk Kennisnet ICT bij iXperium in Arnhem

Vandaag was de drukbezochte netwerkbijeenkomst van de Kennisgroep ICT van Kennisnet in iXperium Educatie in Arnhem. Deze kennisgroep richt zich op primair, voortgezet en speciaal onderwijs en is bedoeld voor ict-professionals die op beleidsmatig- en implementatieniveau bezig zijn met de inzet van ict binnen hun bestuur. Dit kunnen (bovenschoolse) ict-coördinatoren zijn of andere onderwijsprofessionals die zich bezighouden met ict. Mediamentor Joost Adema is lid van de Kennisgroep regelde dat de bijeenkomst werd gehost in het iXperium.

AI in het onderwijs

Michel Cents (Adviseur Innovatie bij Kennisnet) verzorgde de presentatie over AI in het onderwijs. De deelnemers kregen informatie over welk partijen bezig zijn met het ontwikkelen van genAI en ook hoe AI-modellen worden gemaakt. Op dit moment is het nog lastig om met een benchmark de betrouwbaarheid van large language models te vergelijken. genAI bevindt zich nog in de experimenteerdfase en deelnemers krijgen het advies om in deze fase vooral te kijken naar kansen, impact en wensen. NOLAI is en goed voorbeeld van kijken waar kansen liggen en in kaart brengen wat er nodig is om de technologie in de praktijk te brengen. Kennisnet maakte een handreiking die scholen helpt om tot bewuste en verantwoorde keuzes te komen over de inzet van AI.

Na de lunch zijn er workshops over het visiespel van SLO. Martin Klein Tank, curriculumontwikkelaar en projectleider Digitale Geletterdheid bij SLO vertelde over de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de concept-kerndoelen. De deelnemers maakten kennis met het visiespel en leerden op een interactieve manier over visievorming voor onderwijs en digitale geletterdheid.

Harriët Leget, adviseur Professionalisering bij Kennisnet vertelde over de praatplaat implementatie ict in het onderwijs. Deelnemers hoorden hoe de praatplaat is ontstaan en leerden hoe je de praatplaat met verschillende casuistiek kunt gebruiken.

Vanessa Lambrecht, programmamanager bij Expertisepunt Digitale Geletterdheid en Marvin Reuvers, adviseur Expertisepunt Digitale Geletterdheid namen de deelnemers in hun sessie mee in de laatste ontwikkelingen en plannen van het Expertisepunt Digitale Geletterdheid. Uit de uitkomsten van de behoeftepeiling over de implementatie van digitale geletterdheid kwamen vier belangrijke punten waar de deelnemers over in gesprek gingen:

  • Visie-ontwikkeling is de grootste uitdaging met betrekking tot digitale geletterdheid 
  • Daadkracht voor materialen voor digitale geletterdheid ontbreekt door gebrek aan validatie 
  • Teamleden hebben te hoge verwachtingen van kartrekkers 
  • Vakintegratie is het middel voor duurzame borging 

Mooi om te zien dat er veel deelnemers waren bij deze netwerkbijeenkomst.

Met dank aan Carolien van Rens voor input voor het verslag