De vragen kwamen uit de praktijk en waren direct gerelateerd aan het online onderwijs op afstand als gevolg van de maatregelen rondom COVID-19. De Academie Informatica en Mediadesign heeft een lab voor experiment en ontmoeting. Kan een game studenten toch motiveren om te experimenteren, samen te werken en elkaar te onmoeten? Een tweede vraag kwam uit de opleiding Social Work. Studenten van deze opleiding oefenen met ervaringsgericht handelen, samenwerken, zich kunnen inleven in anderen en de ontwikkeling en inzet van creativiteit. Allemaal zaken die lastig zijn in online onderwijs. Kan een game hier een oplossing bieden? De derde vraag kwam vanuit de ALO, een opleiding die sportleraren opleidt. Hun studenten konden de afgelopen maanden geen stage lopen. Kan een game de vorm zijn waarin je dingen leert die je normaal tijdens je stage of praktijkoefeningen op de HAN leert? Drie complexe vragen, een mooie uitdaging voor de teams.
Voor de studenten was de gamejam een kickoff van hun semester Serious Gaming, ook bekend als Sega. Medewerkers van iXperium Health waren niet alleen opdrachtgevers. Ze dachten actief mee, gaven input, regelde testers en nog veel meer. De twee dagen van de gamejam waren intensief maar gaven tegelijk heel veel energie. Iedereen was enthousiast.
Online eindpresentatie
Daarna kwam voor de studenten de uitdaging om met alle input uit de gamejam echt een speelbaar prototype te maken. 11 juni presenteerden de studenten, uiteraard ook online in teams, de games die zij afgelopen periode ontwikkelden.
Team Experiment
Team Experiment presenteerde het platform Blueprint waar studenten opdrachten kunnen uitzetten en zich kunnen inschrijven voor projecten. Studenten kunnen op het platform een account aanmaken, opdrachten uitzetten en reageren op opdrachten. De game-elementen zitten in badges die je kunt verdienen door vaak mee te doen, punten die je kunt scoren en je kunt vaardigheden en kennis tonen. Met de punten die je scoort kun je bijvoorbeeld je avatar aankleden en verrijken met attributen. Een aantal deelnemers van de gamejam hadden meteen al zin om te starten met het platform, maar het is helaas nog een concept.
Team Play
Team Play maakte een mysterie detective escaperoom. Een gelaagde wereld waar je met twee spelers in kunt bewegen. De opdrachten dagen je uit om samen te werken. Je start in een gebouw waar je boek vindt in een kamer met verschillende attributen. Het boek leidt je naar raadsels, in iedere kamer in het gebouw is een puzzel. Zowel de omgeving van de game als de inhoud, de puzzels waren geweldig uitgewerkt. Zo zijn er puzzels waar je vormen en tonen combineert, een puzzel waar je een melodie kunt naspelen (en dan moet je dus nog wel weten waar de gitaar hangt in het gebouw) en er zijn puzzels waar je ingaat op emoties van cliƫnten (iets waar studenten van social work veel mee oefenen voor hun toekomstige werk). Een prachtige rijke game waar de opleiding social work graag gebruik van zo willen maken. Alle deelnemers van de gamejam die bij de presentatie waren wilden de game meteen spelen. We duimen dat ze verder gaan met de ontwikkeling van deze game.
Team Sport
Dit team ontwikkelde voor de ALO de game Serious Sports. Het is een game waarin toekomstige sportleraren ervaring opdoen in groepsdynamiek. Als een leraar lesgeeft in een stage dan is het belangrijk dat je je bewust bent wat er in een groep gebeurt. Als iemand niet meedoet spoor je die dan aan of ga je in gesprek? De rest van de groep moet dan wachten. Wanneer geef je iemand op zijn kop. Welke leerlingen werken goed samen en welke leerlingen botsen? En hoe ga jij hier op in als leraar? De game is bedacht als een toepassing die studenten vaker kunnen spelen tijdens hun opleiding. Hoe vaker je de game speelt hoe moeilijker het wordt. Je kunt zelf bepalen of je de data uit de game ook deelt met je docent. Samen met je docent en of medestudenten bespreek je hoe de les ging, wat je hebt gedaan en wat een andere keer beter ging. Ook deze game was rijk uitgewerkt, goed getest en bewust opgezet.
Complimenten voor de Sega-studenten en hun docenten
Het is indrukwekkend om te zien hoe professioneel studenten een opdracht goed onderzoeken, informatie verzamelen, met creatieve oplossingen komen, testen met gebruikers (en als dat niet lukt dan toch verder zoeken naar andere testers) en met een geweldige drive het prototype uitwerken. En ook nog zo dat je het al tester kunt spelen. Petje af voor deze studenten! Wij kijken uit naar een volgende samenwerking :-).