Serious Gaming
Studenten van de minor Serious Gaming ontwikkelden een mooie game die je kunt spelen op een mobiel device of op je laptop. In de game maken ze een mooie combinatie tussen de fysieke ruimte van onze Playground en een virtuele ruimte waarin studenten kunnen ontdekken hoe je technologie kunt inzetten in zorg, welzijn, sport en onderwijs. In de fysieke ruimte kun je via de game een tour doen door de playground. Je krijgt informatie en opdrachten. In de virtuele ruimte doe je mee aan virtuele quests. Hier kun je ook andere virtuele studenten tegenkomen die ook in de game zitten. Je kunt kennis uitwisselen en elkaar tips geven. Er is praktische informatie beschikbaar over de technologieën die je in het iXperium kunt gebruiken en kunt lenen. Door activiteiten te doen kun je ook stickers winnen. De studenten bedachten ook een communitypagina waar studenten projecten kunnen delen en reviews kunnen geven.
De game is geweldig vormgegeven. En belangrijker, we zouden de game zo willen spelen!
Afstuderen bij iXperium Health
Vierdejaars student Mediadesign Sanne deed haar afstudeeronderzoek voor iXperium Health. Ze werkte een aantal maanden bij ons op kantoor en was een erg gezellige collega. Sanne onderzocht hoe we studenten beter kunnen binden aan de iXperiumlabs (Playground en Makerspace). Ze deed uitgebreid onderzoek naar de doelgroep en ontwikkelde een prototype van een interactieve game die we op schermen op de HAN-campus zouden kunnen neerzetten. De toepassing is een game waarbij studenten samen een plant verzorgen. Als ze via het touch-screen de plant verzorgen, bij voorbeeld water geven of voeding geven krijgen ze naast feed back van de plant (bijvoorbeeld groei) ook informatie over iXperium Health. Het idee is dat studenten op een speelse manier samenwerken (ze verzorgen de virtuele plant samen) en tegelijk in contact komen met de mogelijkheden die iXperium Health biedt voor studenten (zoals inspiratie, ruimte voor experiment, kennis en uitleen van technologie). Wat zou het mooi zijn als we zo’n interactieve game in onze gebouwen zouden hebben.
Naast de interactieve toepassing deed Sanne mee in alle overleggen, hielp ze bij allerlei bijeenkomsten in de playground en maakte ze voor iXperium health een mooi sjabloon voor instagramposts. Ze ontwikkeld ook een format voor presentaties op een scherm op de gang waar we met grappige en uitdagende teksten studenten stimuleren om binnen te komen bij iXperium Health.
Beide games zijn nu uiteraard nog prototypen. Collega’s van het kernteam van iXperium Health onderzoeken of en hoe we deze prototypes (deels) kunnen omzetten naar werkelijke games die we kunnen inzetten in onze communicatie richting studenten.