Trendrapport
Amy Webb, van het Future Today Institutegeeft een samenvatting van de tech-trends in 2019.
Ze kan in het uur dat haar keynote duurt niet alle 315 trends bespreken die in het 381 pagina dikke trendrapport staan beschreven, maar geeft wel al een mooi overzicht. Een greep uit haar ‘key findings’: privacy is dead en your home is way smarter thanyou think, Het trendrapport zelf is hier te downloaden. De keynote is hier terug te kijken.
Klik hier voor meer informatie over deze sessie
Non-obvious trends
Je hoort vaak dezelfde trends, maar Rohit Bhargava doet onderzoek naar trends die niet zo duidelijk zijn. Deze trends gaan over techniek, zoals deliberate downgraden waarbij minder technische mogelijkheden voorop staan en de Nokia3310 zijn rentree maakt. Er is een grotere rol voor empathie, waardoor winkels langzame rijen maken voor ouderen (innovation envy) en robots menselijke vaardigheden wordt geleerd (robot renaissance). De man krijgt het lastig, omdat mannelijkheid minder stereotyperend wordt, waardoor sommige mannen niet meer weten hoe ze zichzelf moeten gedragen (muddle masculinity). Daarnaast worden trends gegeven over het beïnvloeden van anderen door artificial influence (nep-accounts), of door het vertellen van een verhaal, terwijl de werkelijkheid net een beetje anders ligt (back storytelling).
Klik hier voor meer informatie over deze sessie
Het innoveren van innovatie
Start-ups en innovatie, dat is wel een begrijpelijke combinatie. Maar hoe krijg je innovatie voor elkaar in grote organisaties (zoals de HAN)? Innovation directors van o.a. Universal Pictures en Mercedes Benz geven een inkijkje in hun best practises en leerzame failures: Investeer in het uitwerken van je idee/innovatie; doe dit in de context van en samen met de doelgroep waarvoor je het doet; wees vanaf begin transparant in communicatie; investeer in mensen en processen; ga terug naar je (organisatie)missie en neem deze als uitgangspunt. Belangrijkste conclusie: ‘Lessincremental, more transformational’; focus niet op het verbeteren van het huidige, maar ga op zoek naar een betere manier op je kpi’s (lees missie en learningoutcomes) te bereiken. Kritische succesfactor: betrokkenen omvormen van ‘risico’s zien’ naar ‘betere mogelijkheden en groei’. Zie ook: www.getkite.co
Klik hier voor meer informatie over deze sessie (de sessie is hier ook in zijn geheel terug te luisteren)
Klik hier om terug te keren naar de algemene terugblik op SxSW
Of klik hier om door te gaan naar een van de andere deelonderwerpen: