Zorgstad van de toekomst

Hoe kun je met een pop-up ervaring studenten en docenten activeren om zich te verdiepen in technologische ontwikkelingen in zorg en welzijn en om ze stimuleren om vaardigheden te ontwikkelen die nodig is voor de transformatie van zorg welzijn en onderwijs? Met die vraag ging student Nisrine Mossaouir in haar stage bij iXperium Health aan de slag. Deze week presenteerde ze haar serious game Zorgstad van de toekomst.

Wat mooi om te zien hoe een student vanuit een vraag tot een activerend serious game kwam. Ze deed vooronderzoek welke technologieën de komende jaren impact hebben op de zorg en welzijn: AI, voorspellende analyse, geïntegreerde diagnostiek, blockchain, zorgrobots, 3d-printen, XR en quantum computing. En wat werkt goed in activerende ervaringen? Het is belangrijk dat de pop-up een helder doel heeft, interactief is, een zintuiglijke ervaring heeft, eenvoudig is om te vervoeren en op te bouwen en dat je speels elementen aan kunt toevoegen.

Brainstorm en co-reflectie

Daarna startte de brainstorm. Nisrine koos voor de klassieke scamper-methode: vervang, combineer, pas aan, maak het groter of kleiner, pas anders toe, elimineer en verander de volgorde. Er ontstonden losse ideeën die ze uitwerkte tot concrete concepten en toetste met een groep studenten en docenten. Er kwam positieve feedback op drie ideeën – Jezelf in toekomst ontmoeten, Reis door toekomst en Zorgstad van de toekomst en deze werkte ze uit in een storyboard. Belangrijk bij de storyboard-prototypes was dat duidelijk is wat de invloed is van technologie op zorg en patiënt, dat het samenwerking en discussie actief faciliteert, dat er na afloop reflectie is, dat er dilemma’s inzitten die aanzette tot nadenken ethische reflectie, dat er een goede verhouding is tussen speelsheid en inhoud en dat er handvatten zijn hoe je een concrete vertaling kunt maken naar je eigen praktijk. Een flink pakket aan eisen dus. De storyboards testte Nisrine weer met studenten en docenten. Op basis van de feedback koos ze er voor om het idee voor Zorgstad van de toekomst verder uit te werken.

Ontwikkeling van Zorgstad van de toekomst

Voor de empathize-fase vulden 50 docenten en studenten een enquête in. Docenten zijn niet bang voor technologie maar vragen zich wel af of ze aan studenten iets uitleggen waar ze zelf geen expert in zijn. Studenten denken wel na over de toekomst maar zijn eigenlijk voor bezig met nu, met hun opleiding en minder met de toekomst van hun beroep.

Er volgde een paper-prototype wat Nisrine testte met vier studenten. Hieruit kwam dat studenten graag meer betekenisvolle feedback in de game wilden zien. Verder vroegen ze om een coldcard met extra info en het zou leuk zijn als er een tijdslimiet in de game zit.

Met behulp van een COCD-box (een tool waarmee je veel ideeën kunt terugbrengen tot een aantal wat je kunt overzien) maakte ze de keuze voor de vorm. En een onderzoek met hulp van Midjourney bracht haar tot een mogelijke vormgeving. Deze testte ze weer met studenten die in de makerspace van iXperium Health aan het werk waren. Daarna maakte Nisrine het Mid Fidelity prototype, een tussenvorm die meer details en functionaliteit toont dan een low-fidelity prototype (zoals schetsen of wireframes), maar minder verfijnd is dan het high-fidelity prototype. Bij de test van dit prototype bleek dat de spelers de coldcard te makkelijk konden verdienen en dat de game te snel klaar was. Dus volgden nieuwe schetsen. In de nieuwe versie kunnen docenten makkelijk nieuwe speelkaarten toevoegen. En er kwam extra reflectie in de game. Ook maakte Nisrine in de makerspace zelf een passende timer.

Uiteindelijke ontwerp

Het hight fidelity prototype presenteerde Nisrine op Technology Talks. Spelers staan voor een bord met daarop een plattegrond van de stad. Aan haakjes (zelf 3d-geprint in de makerspace) hangen schriften met cases. Bovenop het bord staat een timer. De spelers kiezen een thema. Ze bedenken welke technologie ze willen inzetten en pitchen deze aan hun medespeler. Met behulp van de timer kiezen ze binnen een tijdslimiet voor welke technologie ze kiezen. In het spel gaan de spelers daarna in gesprek over het effect van hun keuze. Ze kunnen in verschillende rondes het spel spelen.

Alle bezoekers van het event konden de pop-up-game spelen. En wat waren ze enthousiast. Ook tijdens de presentatie aan het kernteam van iXperium Health volgden veel complimenten. Wil je deze serious game zelf een keer spelen? Kom dan een keer naar de Makerspace van iXperium Health. Of wil je de game in jouw organisatie spelen? Neem dan contact op met iXperium.Health@han.nl.

Docenten willen de game wel gebruiken in hun onderwijs en zouden graag een langere versie willen zien. Docenten kunnen ook zelf de inhoud van het spel aanpassen. Dus wie weet wat voor vervolg dit project nog krijgt.