Competentieprofiel voor het ondersteunen van onderwijsinnovatie met ict

Onderwijsinnovatie met ict is complex en vraagt om samenhang tussen didactiek, technologie en organisatie. Ondersteuners vervullen hierin een sleutelrol: zij verbinden systemen, professionalisering, onderwijspraktijk en infrastructuur, en zorgen dat innovatie evidence-informed wordt gerealiseerd. Tegelijk is hun rol vaak onduidelijk: functietitels verschillen, taken zijn versnipperd en formele functieprofielen ontbreken vaak.

Het competentieprofiel voor het ondersteunen van onderwijsinnovatie met ict geeft inzicht in de rollen, taken en benodigde competenties van ict-onderwijsondersteuners, zodat zij effectief kunnen worden ingezet én ondersteund in hun ontwikkeling.

Wat is het competentieprofiel?

Het competentieprofiel beschrijft de expertise die nodig is voor ict-onderwijsondersteuners die bijdragen aan onderwijsinnovatie met ict. Het koppelt competenties aan verschillende organisatieniveaus – operationeel, tactisch en strategisch – zodat ze beter zijn te duiden binnen de context van de onderwijsinstelling.

Het competentieprofiel bestaat uit twee algemene dimensies: eigen digitale geletterdheid en professioneel handelen. Daarnaast worden drie taakdomeinen onderscheiden: het ondersteunen van organisatieontwikkeling, het ondersteunen van onderwijsontwikkeling en het ondersteunen van professionalisering.

Afhankelijk van hun functie en werkomgeving kunnen ict-onderwijsondersteuners zich richten op één of meerdere van deze taakdomeinen. Daarbij nemen zij verschillende rollen aan, zoals adviseur, coach, onderwijskundige, technovator, trainer of veranderkundige.

Het profiel maakt inzichtelijk welke competenties gevraagd worden en biedt houvast aan zowel individuele professionals als onderwijsinstellingen om gericht te werken aan (door)ontwikkeling.

Voor wie is het competentieprofiel?

Het competentieprofiel richt zich op ondersteunend personeel dat betrokken is bij onderwijsinnovatie met ict. Denk aan i-coaches, blended coaches, icto-coaches, onderwijskundig ict-professionals, maar ook aan onderwijskundigen, beleidsmedewerkers en projectleiders die zich richten op digitalisering en het anders organiseren van onderwijs met ict.

Het competentieprofiel is bedoeld voor:

  • Ict-onderwijsondersteuners zelf: als hulpmiddel voor zelfinzicht, professionele ontwikkeling en het versterken van hun bijdrage aan onderwijsinnovatie met ict.
  • Leidinggevenden en beleidsmakers: als strategisch instrument om deze professionals doelgericht te positioneren, ondersteunen en ontwikkelen binnen de organisatie.