De ochtend startte met een overzicht van de inspanningen en activiteiten binnen de GPA tot nu toe. De afgelopen periode hebben betrokkenen hard gewerkt aan verschillende instrumenten, waaronder: het Raamwerk leidinggeven aan digitale transformatie in het beroepsonderwijs, de docentenscan, de GPS Blended Leren en de scan Digitale Geletterdheid. Daarnaast is er flinke voortgang geboekt met het ontwikkelen van een routekaart die de instellingsbrede professionalisering in kaart brengt en die een overzicht biedt van alle professionaliseringstools die binnen de GPA ontwikkeld zijn. De komende tijd zal in het teken staan van het optimaliseren en implementeren van de ontwikkelde producten.
Keynote over AI in onderwijs
Associate lector Leren met ict, Pierre Gorissen, verzorgde een boeiende keynote over AI en onderwijs. Hij besprak de snelle ontwikkelingen van generatieve AI sinds de introductie van ChatGPT eind 2022 en de brede toepassingen die AI anno 2025 biedt, zoals beeldherkenning, taalverwerkingsmodellen en anonimiseringstools. Hoewel AI kansen kan bieden voor het onderwijs, noemt Pierre als belangrijk aandachtspunt de groeiende kansenongelijkheid waarmee de opmars van AI-tools gepaard gaat. Veel AI-toepassingen zijn niet langer gratis, waardoor studenten met beperkte middelen mogelijk achterop raken.
Het belang van AI-geletterde docenten
Het leren omgaan met AI is essentieel om studenten voor te bereiden op leven, leren en werken in een technologische wereld. AI-geletterdheid is namelijk een integraal onderdeel van digitale geletterdheid.
Pierre pleit ervoor dat docenten studenten leren om op verantwoorde wijze met AI om te gaan. Hiervoor is het van belang dat docenten zelf digitaal en AI-geletterd zijn. Professionalisering speelt hierin een cruciale rol. Docenten die regelmatig professionaliseren, voelen zich competenter en beter voorbereid op het gebruik van technologie in het onderwijs en het voorbereiden van studenten op de digitale samenleving. Experimenteren en samenwerken – met collega’s, studenten en het werkveld – zijn van essentieel belang om de AI-geletterdheid van docenten te bevorderen.
Interactieve sessie: Netwerken en onderwijsinnovatie
Na de keynote vond de interactieve sessie ‘Inzicht en invloed in (je) netwerken’ plaats, verzorgd door Miriam Jager en Eefke Zekhuis. Miriam en Eefke lieten deelnemers kennismaken met hoe netwerken kan bijdragen aan onderwijsinnovatie. Onderwijs is immers samenwerken in en met verschillende netwerken, aldus Miriam en Eefke. De sessie zoomde in op kenmerken van georganiseerde netwerken, de drie sleutelrollen (verkenners, verbinders en sponsoren) en bouwstenen voor succesvolle netwerkorganisatie.
Thematische workshops
In de middag volgden twee themarondes met workshops rond de thema’s ‘impact maken’ en ‘onderwijs met AI’. Deelnemers konden onder andere deelnemen aan een workshop over impact maken met een AI-café, een workshop over meerdaagse onderwijsontwikkeling en een workshop waarin zij aan de slag gingen met de tool ‘Leren(d) impact maken‘, ontwikkeld binnen het lectoraat Responsief Beroepsonderwijs van de HAN.
Samen werken aan innovatie
De bijeenkomst van GPA CONNECT! bood een waardevolle gelegenheid om kennis, ervaringen en inzichten te delen. De combinatie van plenaire sessies, interactieve workshops en inspirerende keynotes zorgde voor afwisseling en nieuwe inspiratie op het gebied van onderwijs met AI en het maken van impact. Samenwerken en professionaliseren blijven de sleutel tot het versterken van onderwijsinnovatie en het optimaal benutten van technologie in het onderwijs.
Met de nadruk op AI-geletterdheid en het versterken van netwerken zet de GPA een belangrijke stap richting een toekomstbestendig onderwijs waarin ict een integraal onderdeel vormt. Het enthousiasme en de betrokkenheid van de deelnemers beloven veel goeds voor de volgende stappen binnen de GPA, die gericht zijn op het optimaliseren en implementeren van de instrumenten en middelen ide binnen het samenwerkingsverband zijn ontwikkeld.
Meer lezen
Benieuwd naar eerdere bijeenkomsten van GPA CONNECT? Lees dan: