Hoe kunnen augmented en virtual reality (AR en VR) het leren van leerlingen verrijken? En wat hebben leraren nodig om deze technologieën effectief in te zetten in hun lessen? Dat staat centraal in het project ‘Adding a layer to learning’. Het project onderzoekt hoe AR en VR kunnen bijdragen aan betekenisvol leren én hoe professionalisering leraren kan helpen deze technologieën op een onderbouwde en doelgerichte manier toe te passen.
Leertechnologieën die het onderwijs in beweging brengen
Augmented en virtual reality (AR en VR) maken het mogelijk om leerlingen letterlijk en figuurlijk onder te dompelen in nieuwe werelden. Leerlingen kunnen een reis maken door het menselijk lichaam, afdalen naar de oceaanbodem of rondlopen in het oude Pompeï. Deze technologieën hebben het potentieel om leren betekenisvoller, motiverender en interactiever te maken — zeker binnen de STEM-vakken.
Binnen ‘Adding a layer to learning’ onderzoeken onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen, in samenwerking met iXperium en andere partners, hoe AR en VR effectief kunnen worden ingezet in het onderwijs. Daarbij ligt de focus niet op de technologie zelf, maar op de leraar: wat hebben leraren nodig om deze technologieën op een onderbouwde en doelgerichte manier in hun lessen te gebruiken?
De leraar als sleutel tot effectieve inzet van AR en VR
De meerwaarde van AR en VR hangt sterk af van de didactische keuzes van de leraar. Het project ‘Adding a layer to learning’ richt zich daarom op de ontwikkeling van professionaliseringsactiviteiten die leraren ondersteunen bij het verantwoord en effectief gebruik van deze technologieën.
Om ervoor te zorgen dat deze professionalisering aansluit bij de praktijk, nodigen de onderzoekers leraren uit om hun ervaringen en behoeften te delen via een korte vragenlijst.
Wie kunnen deelnemen?
Voor het project zijn we op zoek naar de volgende deelnemers:
- Docenten uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs (klas 1 en 2, en eventueel klas 3 als dat op jouw schooltype onder ‘onderbouw’ valt) die lesgeven in een van de STEM-vakken (zoals biologie, natuurkunde, wiskunde, scheikunde, techniek, informatica, aardrijkskunde of Onderzoeken & Ontwerpen).
- Leraren uit de bovenbouw van het primair onderwijs (groep 5 t/m 8) die regelmatig lessen Natuur & Techniek of Wetenschap & Technologie verzorgen.
Wat levert deelname op?
Door mee te doen aan het onderzoek draag je bij aan de ontwikkeling van professionaliseringsactiviteiten die aansluiten bij hun dagelijkse onderwijspraktijk. Deze activiteiten worden evidence-informed en methode-onafhankelijk ontwikkeld, zodat ze bruikbaar zijn voor uiteenlopende scholen en vakgebieden.
Deelnemers krijgen daarnaast waardevolle inzichten in hun eigen vaardigheden en in de mate waarin hun schoolorganisatie klaar is voor het gebruik van AR en VR in de klas. Ook maken zij kans op het boek ‘Leren met AR/VR: Haal de wereld in de klas’ van Michel van Alst. En je draagt bij aan de samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en werkveld voor het versterken van digitale didactiek in de praktijk!
De vragenlijst is in te vullen via onderstaande link:
Samen werken aan leren met technologie
Je kunt je ook alvast aanmelden voor (kosteloze) deelname aan de ontwikkelde professionaliseringsactiviteiten. Deze worden aangeboden in schooljaren 2026-2027 en 2027-2028. Je doet dan synchroon mee aan het onderzoek naar de effectiviteit van de professionalisering.
Je kunt je via deze link aanmelden: https://forms.gle/2EUdnLrehh25GGaE9
Meer informatie over het project of deelname aan de professionaliseringsactiviteiten is beschikbaar via adding-a-layer@rug.nl.