Het instrument werkt gedeeltelijk op basis van AI, de scores van het kind worden in verschillende categoriën in een overzicht weergegeven. Daarnaast bleek AI ook heel bruikbaar bij het vertalen van de CAI naar andere talen, zoals het Duits. ChatGPT kan bijvoorbeeld goed de klanken in de woorden omzetten naar fonetisch schrift en kan zelfs niet bestaande woorden omzetten in fonetisch schrift (“dit woord bestaat niet maar ik verwacht dat het zo klinkt”). Duitse studenten hebben dit wel gecontroleerd en er waren maar enkele fouten te ontdekken. Het gebruik van AI hierbij zorgde voor een behoorlijke tijdswinst.
Implementatie in onderwijs
Het instrument is inmiddels volledig ingebed in het onderwijs bij de opleiding logopedie. Eerst in een minor, later in het 2e jaar van de opleiding logopedie. Inmiddels zijn er ook andere hogescholen die het instrument hebben opgenomen in hun curriculum. Daarnaast is er een post-hbo cursus Computer Articulatie Instrument (CAI). Er lopen ook vervolgonderzoeken voor de doorontwikkeling van het instrument, zoals het mogelijk volledig automatiseren van de analyse. Daarvoor is er nodig dat we weten dat kinderspraak via spraakherkenning volledig herkend wordt, bijvoorbeeld dat als het kind /tieter/ zegt ipv /gieter/ dat het systeem dit herkent als een fout en welke fout dat dan is.