Op dinsdag 26 maart heeft Dian, een derdejaarsstudente van de Nieuwste Pabo (Fontys & Zuyd), verbonden aan het iXperium Roermond, haar Beroepshandeling georganiseerd in het iXperium Roermond. Het thema was: ‘het menselijk lichaam’.
Blog Dian
Dinsdag 26 maart heb ik met groep 8 van De Zonnewijzer in de ochtend, een bezoekje gebracht aan het iXperium in Roermond. Als onderdeel van mijn beroepshandeling leek het mij leuk om aan de slag gegaan met de 21ste century skills. Het creatief denken, de ict-vaardigheden en het samenwerken stonden deze ochtend voorop. Binnen het iXperium zijn er diverse mogelijkheden voor het ontwerpen van activiteiten. Ik heb er deze middag voor gekozen om gebruik te maken van de VR-brillen, het greenscreen en de iPads.
Ik heb een week thematisch onderwijs verzorgd voor deze groep. Het thema was ‘Het menselijk lichaam’. Om het thema te openen heb ik gebruik gemaakt van de virtuali-Tee. Dit lijkt op het eerste gezicht een normaal T-shirt. Wanneer je met de app op het shirt richt, kan je binnen in het menselijk lichaam kijken. Er wordt ook diverse informatie gegeven over bepaalde organen of stelsels. Voor de leerlingen open je een thema op een boeiende manier.
De leerlingen hebben de maandag op school gewerkt aan een aantal voorbereidingen. Ze hebben diverse informatie opgezocht over een bepaald orgaan en over een willekeurig onderwerp dat te maken heeft met het lichaam.
Deze informatie hebben de leerlingen in diverse activiteiten in het iXperium kunnen verwerken. De opdrachten heb ik samen besproken met Rob van Dael, mediamentor van het iXperium.
Activiteit 1: Greenscreen
De kinderen kregen van mij de opdracht een nieuwsbericht (bijv. jeugdjournaal) te presenteren. De achtergrond moest gekozen worden en bepaalde presentatietechnieken wilde ik terug zien. Daarnaast had ik ook criteria gesteld voor de inhoud die werd gegeven.
Activiteit 2: Clips
De kinderen moesten op de iPad een informatiefilmpje maken over het gekozen orgaan. De informatie moest op een leuke en effectieve manier verwerkt worden in het filmpje. Hiervoor moesten de kinderen op onderzoek uit binnen de app Clips. Je stimuleert de kinderen tot onderzoekend leren.
Activiteit 3: Virtual Reality brillen
Alle kinderen kregen een VR-bril op, waar het luchtwegstelsel te zien was. Ondertussen vertelde Rob een verhaal dat bij het bepaalde beeld hoorde. Deze informatie moesten ze koppelen aan wat ze zagen en later moesten er antwoorden op vragen worden ingevuld op een werkblad.
Het was leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen werden wanneer ze een VR-bril op kregen. Ze waren verbaasd over hoe de longen er daadwerkelijk uitzagen en hoe het lichaam zijn werk doet. Daarnaast is het geven van onderwijs in een context, meer opbrengstgericht dan wanneer je leerlingen alleen vragen laat beantwoorden. De kinderen konden mij precies vertellen wat ze precies hadden geleerd. De (rokers)longen hadden het meeste indruk gemaakt.
Naast deze activiteiten zijn er nog meer mogelijkheden binnen het iXperium. Er kunnen andere thema’s centraal staan en er zijn nog veel meer materialen en gadgets aanwezig. Daarnaast kan het jonge kind ook terecht bij het iXperium. Als leerkracht heb ik veel van deze ochtend geleerd. Er komt veel organisatie en voorbereiding bij kijken. Ik raad jullie allemaal aan om een kijkje te nemen in het iXperium. Voor zowel mij, als voor de kinderen is het erg leerzaam. Daarnaast kun je op een leuke, actieve en onderzoekende manier te werk gaan met de kinderen. Zeker een aanrader!