iXbites is ook bedoeld als laagdrempelige plek waar studenten, docenten, onderzoekers en professionals uit de praktijk elkaar kunnen ontmoeten, elkaar inspireren, samen experimenteren en in gesprek kunnen gaan hoe we ieder vanuit ons eigen vak met technologie zorg en welzijn kunnen verrijken. Bij deze iXbites hebben we ook een team aangemaakt waar we elkaar (online) kunnen blijven ontmoeten. Iedereen met interesse in chatbots in zorg en welzijn kan lid worden van dit Team iXbites Zelfredzaam en minder eenzaam dankzij een chatbot.
Innovatielab ’s Heeren Loo
Het eerste uur vertelde Johan Elbers over het innovatielab bij ’s Heeren Loo. Johan wil met technologie het leven van mensen (bij ’s Heeren Loo) mooier, makkelijker en leuker maken. Ze begonnen vier jaar geleden vanuit drie vragen: Waar loop je op een dag tegenaan, wat zou je morgen anders willen en waar droom je van. Deze vragen stelden ze aan cliënten, ouders, medewerkers, gedragswetenschappers en artsen. Ze werken nu in drie fasen. De eerste fase is “Wat is je vraag?” Samen met alle betrokken kijken ze wat nu echt de vraag is. In fase twee zijn er twee opties. Ze gaan uit van een bestaand product wat een oplossing kan bieden of ze ontwerpen een nieuw prototype van een product wat een oplossing kan bieden. Wie heb je dan nodig, productenten, studenten, onderzoekers. En de derde fase is de testfase van het prototype wat is gebouwd.
Google home .. dat zijn mijn handen
We kregen een virtuele rondleiding door het innovatielab. Bewoners komen naar het innovatielab om te ontspannen, of om juist iets actief te doen zoals virtueel motorrijden of paardrijden. Johan vertelde al dat ze in het innovatielab altijd werken vanuit de vraag van een client.
Lian, bewoner op ’s Heeren Loo, kwam met de volgende vraag bij het innovatielab. ’s Morgens is ze vaak om zes uur wakker, maar ze wordt pas om zeven uur uit bed gehaald, of later als het tegenzit. En dan verveelde ze zich want ze kan niet zelf een boek pakken of de radio aanzetten. “Kunnen jullie zorgen dat ik zelf de radio kan aanzetten?”. Lian vertelde hoe zij meer zelfregie heeft door google home. “Google-Home-toepassingen, dat zijn mijn handen”.
Dankzij google Home kan Lian nu morgens zelf de radio of tv aanzetten, een boek luisteren, ze kan surfen op internet en ze kan zelfs koffie zetten als er visite komt. Vanuit de vraag van Lian gaat het onderzoek nu verder. Ze werken nauw samen met google en een groot aantal andere partners.
Gebruiken de deelnemers van iXbites zelf chatbots?
De deelnemers van iXbites zijn gemiddeld zelf nog niet zo heel actieve gebruikers van chatbots. Al gebruikt een flink aantal hey google en hey Siri regelmatig. Een aantal deelnemers deelden hoe zij zelf thuis chatbots gebruiken. Bijvoorbeeld om de dag structuur te geven, maar ook om lampen aan en uit te doen (ook handig voor kleine kinderen die niet bij het lichtknopje kunnen).
Doe mee – samenwerken in ons (microsoft) Team
Via het microsoft Team iXbites Zelfredzaam en minder eenzaam dankzij een chatbot kunnen geïnteresseerden verder samenwerken. In dit virtuele teamkantoor vind je al een aantal documenten. Bijvoorbeeld de onderzoeksresultaten naar een onderzoek naar zorgrobot Tessa. Maar ook een document welke opdrachten je aan google kunt geven. We blijven op deze plek interessante documenten en links met jullie delen.
Ben je student en wil je in je stage- of afstudeeronderzoek je verdiepen in chatbots laat het ons weten, dan kijken we hoe we je kunnen betrekken bij lopend onderzoek. Ben je client of zorgprofessional en heb je een vraag laat het ons dan ook weten, Dan kijken we of we je kunnen koppelen aan een student, medewerker of onderzoeker die met je kan samenwerken.
Kletsbot tegen eenzaamheid
Het tweede uur ging over de Kletsbot, een chatbot tegen eenzaamheid. Jonathan van Deutekom van de zorgalliantie en ambassadeur voor iXperium Health en ondernemer Hans Jansen vertelde over het project van de Kletsbot, een chatbot in ontwikkeling. Ondernemer, onderzoekers, studenten en experts werken samen aan het design van de kletsbot.
Eenzaamheid is een groot vraagstuk en komt overal voor. Het is niet voorbehouden aan senioren. We zien het bij ouderen, jongeren, mensen met een beperking. Veel toepassingen richten zich op ouderen. De kletsbot richt zich op een bredere groep. De kletsbot zou ook mensen meer zelfregie moeten geven.
Hans Jansen heeft een idee wat de kletsbot zou moeten kunnen doen: “Zou het niet mooi zijn als iemand alleen woont dat als hij of zij thuis komt hoort “fijn dat je er weer bent, hoe was je dag?” De kletsbot moet ook empatisch zijn en de gebruiker herkennen. De kletsbot moet in staat zijn om iemand uit het netwerk in te schakelen als dat nodig is, bijvoorbeeld voor acute hulp maar ook voor informeel contact. De kletsbot moet ook die verbinding tot stand brengen. Een mooie opdracht voor de studenten van de Academie IT en Mediadesign.
Wizard of Oz onderzoek
Lector Rene Bakker vertelde over het eerste deel van het onderzoek naar de kletsbot. Hoe onderzoek je nu of de kletsbot meerwaarde kan hebben voor eenzame mensen? En willen mensen wel praten met een chatbot? Door een Wizard of Oz-onderzoek met studenten van de opleiding Verpleegkunde testten ze in het project met een groep mensen een chatbot in huis. In de volgende fase gaat het nu over hoe een kletsbot er uit zou moeten zien en wat hij dan moet kunnen en doen. Vervolgens gaven deeltijdstudenten een presentatie over hun ontwerpen voor de kletsbot. Deelnemers gaven input op de vragen van de studenten.
De deelnemers konden vragen stellen en gaven hun reactie op vragen van de studenten.
Aan het eind van de iXbites was er nog een informeel borreluurtje om na te praten.
Deelnemers
We kijken met plezier terug op de deze iXbites. We hebben er zelf ook weer van geleerd en doen ons best om de volgende iXbites nog beter aan de laten sluiten op de vraag van studenten, medewerkers en professionals.
We waren heel blij met het grote aantal deelnemers. ruim tweehonderd studenten deden mee maar ook 30 medewerkers en 35 professionals uit het werkveld. Intussen zijn 73 deelnemers ook lid van het microsoft team. Het was ook leuk dat deelnemers actief meededen en vragen stelden en ook persoonlijke ervaringen met chatbots deelden.
Een paar reacties vaan deelnemers:
- Goede interactie voor de gestelde vragen.
- Filmpjes zijn een leuke toegevoegde waarde.
- Leuk om de verschillende werking van de chatbots te zien.
- Fijn dat er meerdere sprekers waren zodat er een beetje afwisseling in zit.
En natuurlijk ging niet alles goed. Het geluid kan beter, twee uur is erg lang, sommige deelnemers wilden meer interactie, andere weer minder. Normaal was het tweede uur altijd de tijd om zelf iets te ervaren, zelf experimenteren en dat brengen we een volgend keer zeker ook weer terug. Al blijft dat online met veel deelnemers een puzzel. Als je daarvoor ideeën hebt laat het ons weten.
Je kunt deze iXbites ook terugkijken.