Het bezoek startte met een introductie van het CvB zelf. We maakten kennis met de drie leden van het CvB, ze hebben een groot hart voor het hbo. Ze gaan uit van de professionaliteit van de medewerkers, ze zetten zich om om kansongelijkheid tussen leerlingen of studenten kleiner te maken, ze houden niet van paarse krokodillen maar wel van lekker eten en gezelligheid.
Na een korte introductie van de leden van het management van Academie Educatie kreeg het College van Bestuur een presentatie over het onderzoek, het netwerk, de producten en resultaten van iXperium.
Lector Marijke Kral liet zien hoe iXperium samenwerkt in de driehoek. Vanuit drie programmalijnen werken we evidence-informed aan de professionalisering van (aankomend) leraren gericht op gepersonaliseerd leren met ict en ict-geletterdheid voor leren, leven en werken van leerlingen/studenten. De iXperium-aanpak bestaat uit acht ingrediƫnten: een gedeeld competentieprofiel, monitoring van zowel leraren als studenten, professionalisering van zowel leraren en studenten als van ondersteuners en management, iXperiumlabs voor ontmoeting en ervaring, instrumenten om de vraag te stimuleren, iXperiumdesignteams waarin ict-rijk onderwijs wordt ontworpen, overkoepelend en verdiepend onderzoek en kennisdeling in een actieve community.
Partners Sylvia Veltmaat (Flores onderwijs) en John Schobben (De Leijgraaf) vertelden op film wat voor hun de kracht en het belang is van de samenwerking in iXperium.
Rob Verhofstad was onder de indruk van de breedte van het netwerk. Uiteraard wilde hij graag weten hoe onderzoek, netwerk en producten van het iXperium hun effect hebben op de lerarenopleidingen. Alle studenten van de opleidingen bezoeken het iXperium. En in hun curriculum zijn de competenties leren met ict opgenomen. Iedere twee jaar doen de studenten en opleiders van de lerarenopleidingen mee met de monitoring dus de academiedirecteur en managers weten goed hoe opleiders en studenten ict inzetten in het onderwijs en waar ze nog uitdagingen zien.
Yvonne de Haan wilde graag meer weten over de regionale en landelijke samenwerking. iXperium is regionaal gestart maar werkt ook steeds meer landelijk samen met partners. Veel onderwijspartners willen aansluiten bij de aanpak van het iXperium. Dat lukt nog niet overal omdat bijvoorbeeld niet in iedere regio een samenwerkingsverband tussen lerarenopleidingen, onderwijsbesturen en onderzoek gerealiseerd kan worden. Maar alle onderwijsinstellingen kunnen profiteren van de inzichten uit onderzoek en producten die het iXperium ontwikkelt.
Na de presentaties lieten studenten van HAN Pabo de drie CvB-leden zelf ervaren waar leerlingen en hun leraren in iXperium Arnhem mee werken. Bridget Kievits ontdekte bijvoorbeeld hoe leerlingen zelf een robot bouwen en programmeren met Lego Mindstorm of Lego Wedo. Tegelijkertijd vertelde student Tessa hoe zij als student verschillende media en technologie inzet. Soms neemt ze haar stageklas mee naar het iXperium Arnhem, een andere keer neemt ze materialen mee naar haar stageschool. Dat kan natuurlijk niet altijd met alle materialen. Maar als het lukt zijn de leerlingen heel enthousiast. “In de evaluatie van mijn stages vinden de leerlingen dat altijd het leukst dat ik ze meenemen naar het iXperium.”
Na deze presentaties maakt het College van Bestuur nog verder kennis met onderzoekers, opleiders, studenten en samenwerkingspartners van Academie Educatie.