Zomaar een greep uit de ingrediënten waar het in het arrangement ‘de Speurneuzen’ om gaat. Met de principes van game design kun je eenvoudig bestaand lesmateriaal ombouwen naar motiverende lessen. Dat kan met én zonder het gebruik van ict. Uit onderzoek weten we dat gamification het leerproces bevordert (Chou YK, 2022).
In de ict-rijke leeromgeving van iXperium Nijmegen gingen de leerlingen van Bs ’t Kleurrijk de uitdagingen aan. Een leerling vertelt: ‘We hebben gerekend, ontdekt en gepuzzeld, we zijn met taal bezig geweest en hebben samengewerkt. De ochtend vloog voorbij. We hebben veel geleerd zonder het gevoel te hebben dat we aan het leren waren. Het was een leerzame en leuke ochtend!’
Wil je hier als leraar zelf mee aan de slag? Dat kan! Kom dan met jouw team om het spel te spelen. Zo kun je ervaren hoe leerlingen omgaan met deze manier van werken. Daarna gaan we zelf aan de slag met het ontwerpen van soortgelijke puzzels.
Aanmelden kun je hier.
De Speurneuzen
Codes kraken, op zoek naar aanwijzingen, opgedane kennis gebruiken, delen en steeds een stapje verder komen…