Naar aanleiding van een inspiratiesessie voor docenten van muziektherapie hebben de docenten in samenwerking met het iXperium Health een methodiek-les ontworpen waarin studenten van de opleiding Vaktherapie (differentiatie muziektherapie) konden ontdekken hoe ze technologie kunnen inzetten bij muziektherapie.
De studenten startten met deze methodiekles waarbij ze via virtual reality kennis konden maken met dementie. Daarna konden ze een aantal interventies zelf ervaren en testen. In groepen gingen ze aan de slag met games op de tovertafel. Ze programmeerden met makeyMakey’s. Met Jam componeerden ze muziek voor een virtuele band. En met de crdl leerden ze op een andere manier contact maken.
Wat bijzonder wat je hier mee kunt doen
In de nabespreking waren studenten vooral erg enthousiast over de crdl. “Wat bijzonder wat je hier mee kunt doen in therapie”. Ook bedacht de groep hoe je met behulp van een makeymakey mensen met een beperking zou kunnen helpen.
Aansluitend bezocht een aantal studenten Vaktherapie (differentiatie beeldende therapie) het iXperium voor een overleg over de tiltbrush, een toepassing waarmee je in een virtuele omgeving in 3d kunt tekenen. Deze studenten gaan in de afstudeerfase van hun opleiding onderzoek doen naar de inzet van de tiltbrush in de praktijk van Vaktherapie. Het onderzoek wat bij mensen met een persoonlijkheidsstoornis wordt uitgevoerd is in opdracht van lector Suzanne Haeyen. Het andere onderzoek ligt in dezelfde lijn maar wordt uitgevoerd met mensen met angststoornissen.