De workshop was onderdeel van de projectweek Dramatherapie en technologie. iXperium Health-ambassadeur Astrid Timman en Simon Phoelich van het kernteam van iXperium Health verzorgden deze workshop voor de derde keer.
AI verantwoord gebruiken
Na een korte verkenning wie al AI gebruikt en wat studenten er dan mee doen, verkende de groep hoe je AI kunt inzetten in de consumentenomgeving en in de zorg. Uiteraard ging het gesprek ook over hoe je AI op een correcte en veilige manier kunt gebruiken. En het ging ook over ethiek. Wat betekent AI voor de verschillende beroepen? En wat vinden we daarvan? Hebben acteurs bijvoorbeeld binnenkort geen werk meer omdat AI hun plek inneemt? En welke voordelen zie je? Je kunt als dramatherapeut bijvoorbeeld zelf een virtuele omgeving maken die je later als decor kunt projecteren op een scherm. Dat kon je eerder niet zo makkelijk en snel maken.
Zelf een scène maken met AI
Als je een scène gaat maken heb je een script nodig. Bedenk dan eerst wat je nodig hebt voor d scène. Wie of wat zien we, wat doet die persoon en waar speelt de scene zich af? De studenten leerden ook hoe je daar een storyboard van maakt. Je tekent de belangrijkste momenten van elke scène in plaatjes, voegt details en beschrijvingen toe, en deelt je creatie om feedback te ontvangen. De studenten experimenteerden met de AI Gemini om karakters te maken. Daarna maakten ze in tweetallen een serie van zes plaatjes met twee karakters en kozen daaruit twee plaatjes. Vervolgens maakten de studenten met alle gekozen plaatjes een storyboard.



AI teksten maken
Daarna was het tijd om tekst toe te voegen. Met behulp van Gemini maakten de studenten een tekst. De grote uitdaging is om een goede prompt te maken. Vraag Gemini om de tekst voor je te maken. Ga van begin naar midden en van midden naar het eind. Voeg de karakters en decor toe. Voer je prompt in en kijk kritisch naar het resultaat wat de AI voor je heeft gemaakt. En als je niet tevreden bent pas dan je prompt aan.



Mooie ervaring en eindproducten
Na afloop bespraken de studenten of AI de creativiteit stimuleert. De studenten vonden dat als je het kritisch gebruikt dat AI zeker helpt. Je hebt een mooi ontwerp en de AI komt met ideeën die je zelf nog niet had bedacht. Tegelijk vonden de studenten het ook niet-stimulerend omdat de AI al zoveel voor je doet.
Het prompten van de AI was ook best lastig. Wat vraag je van de AI en hoe perfectioneer je je prompt? Mooi was het inzicht dat de studenten vonden dat ze altijd zelf de regie moeten houden.
AI Community of Practice
Wist je dat we bij iXperium Health een AI Community of Practice hebben waar we samen ontdekken welke mogelijkheden AI ons biedt in het onderwijs in de vakgebieden waar we mee samenwerken en voor opleiden? Als je meer wilt weten doe dan mee en sluit je aan bij onze AI COmmunity of Practice.