Streethockey en Smartball
Als eerste presenteerde oud-student Luuk Klootwijk de Smartball. Luuk is mede-eigenaar van Team Streethockey en oud-student van de HAN. Team Streethockey motiveert jongeren om ook buiten de sportvelden te hockeyen en om bepaalde skills te ontwikkelen. Ze kunnen elkaar uitdagen met tricks, battles en uitdagingen. Hiermee wordt de sport zowel voor hockeyers als niet hockeyers aantrekkelijker. Team Streethockey deelt filmpjes op sociale media en geeft tips hoe je met streethockey aan de slag kunt gaan. En dat doen ze met veel succes, ze hebben inmiddels een groot bereik met hun activiteiten.
Luuk presenteerde de Smartball. Een hockeybal die precies bijhoudt hoe je de bal beweegt. Bij de Smartbal hoort een app met uitdagingen van over de hele wereld. Je kunt makkelijk starten met deze tool. Haal de bal uit het bijbehorende blik, installeer de app, scan de QR-code en je kunt beginnen. In de app zie je dat er over de hele wereld mensen zijn die je uitdagen om een bepaalde oefening of truc te doen, bijvoorbeeld achtjes draaien of de bal een sprong laten maken. Je smartphone registreert hoe je de oefening doet en geeft je een score. Die kun je uiteraard weer delen met anderen. Uiteraard gingen de aanwezigen meteen zelf aan de slag met de smartball en met vooral sporters in de zaal zagen we natuurlijk meteen hoge scores.
Ervaringen vanuit andere academie
Daarna gaf iXperium-ambassadeur Clark Nowack een presentatie over innoveren, falen, doorzetten en ontwikkelen. In de academie Gezondheid en Vitaliteit werkt Clark aan verschillende onderzoeksprojecten waarbij ze technologie inzetten in zorg en welzijn. Daarnaast is Clark coördinator van de minor Technology meets Health. In deze minor verkennen studenten hoe je bestaande technologie kunt inzetten in zorg en welzijn en wat dan nodig is voor de implementatie.
Zelf ervaren en doen
Daarna kregen de deelnemers de kans om een groot aantal media en tools zelf te testen. Maurice Magnee, Ralf Glaudemans en Jos Schenkeveld van iXperium Health begeleidden de deelnemers bij sporten in virtual reality, bewegen met een motion-capture-pak aan, communicatie trainen in virtual reality met VR-Client Max, de deelnemers konden in een virtuele toepassingen het menselijk lichaam verkennen en ze maakten ook kennis met bijvoorbeeld de vele mogelijkheden van bijvoorbeeld 3d-printen.
De academie Sport en Bewegen gaat de inzet van ict en technologie in de opleidingen de komende tijd verder ontwikkelen. Ze doen dat vanuit drie thema’s: Gamen & bewegen, Gezonde leefstijl & technologie, talent & technologie.