Games for health

Hoe kunnen games onze zorg en welzijn verbeteren? Op 7 en 8 oktober deelde een grote groep professionals uit verschillende vakgebieden kennis en ervaring tijdens de conferentie Games for Health.

Samen met Astrid Timman, Ambassadeur bij iXperium Health bezocht ik de conferentie in Eindhoven.Al voor de eerste workshop waren we aan het netwerken en Astrid regelde meteen een bezoek bij een Universiteit in Denemarken. Een mooie plek dus om ons netwerk uit te breiden.

De keynote speech van Anthony de Benedet ging over playfull intelligence. Het is belangrijk om ook in je volwassen leven speels te blijven. Vaak overschaduwt stress de goede dingen in het leven. Het is belangrijk om van het leven te kunnen genieten. En speelsheid (playfullness) kan daar bij helpen. Maar hoe doe je dat? Benedet ging langs vijf speelse kwaliteiten: verbeelding, gezelligheid, humor, spontaniteit en verwondering. Met speelsheid breng je de magie van je kindertijd terug in je dagelijkse bestaan. Speelsheid en games kunnen zorg en welzijn helpen om het leven prettiger te maken, vooral ook voor (chronisch) zieken. De vijf speelse kwaliteit kunnen de zorg en welzijn veranderen. Benedet benadrukt dat als je games ontwikkelt voor patiënten of cliënten dat je dan in hun schoenen moet gaan staan.

Na deze keynotespeech speelde Alice Bartholomeus een spannende quiz met het publiek. Tussendoor deelde ze met ons hoe patiënten omgaan met technologie. Een Alzheimerpatient vond het bijvoorbeeld fijn om in gesprek te zijn met een robot die alleen maar reageert met “hm” of “hm, vertelt eens meer”. Het prettige hieraan was dat de patiënt zich gezien voelde en niet beoordeeld, fijn dat er geen hoge verwachtingen waren. Een ander feit: astronauten hebben tijdens een ruimtereis meer aan de digitale coach dan aan coaching van een van hun collega’s. Tijdens de reis is ieder voor zich zo druk dat er geen tijd is om echt goed op elkaar te letten. Een ander punt wat voorbij kwam: mensen vergeven mensen die keuzes maken makkelijker dan machines of robots die keuzes maken. En hoe programmeer je dan een zelfrijdende auto als hij de mogelijkheid heeft om te kiezen wie of wat hij raakt bij een mogelijke aanrijding? Bij het programmeren van robots kom je al snel op ethische vraagstukken. Er kwamen veel interessante feiten voorbij die veel gesprekstof opleverden.

De rest van de dag was gevuld met workshops, spellen die we konden spelen en een markt vol innovatieve producten. Kinderen van asielzoekers leren bijvoorbeeld in Duitsland de Duitse taal met behulp van een detectivespel. Belangrijk bij deze games was de vraag hoe je game-designers kunt laten samenwerken met taaldocenten. De kinderen leren bijvoorbeeld woorden met behulp van voorwerpen die je in de game ziet. Die voorwerpen (en woorden) hebben ze nodig om het raadsel voor de detective op te lossen.

‘s Heeren Loo Zorggroep ontwikkelde de game WAAAT. Jong volwassen bewoners met psychische stoornissen vinden het vaak lastig als ze officiële papieren in moeten vullen of procedures moeten doorlopen. Maar ook schijnbaar simpele vragen zijn soms lastig: Hoe kun je online iets kopen als je een bewindvoerder hebt? De bewoners willen graag zelfstandig zijn. De game WAAAT helpt ze hierbij. Mooi is dat de bewoners van ’s Heeren Loo nauw betrokken waren bij de ontwikkeling van de game en de content, ze spelen bijvoorbeeld in de kennisclips.

Op de markt was ook een rijke verzameling van games, een memoryspel met mensen alzheimer, een app waarmee mantelzorgers zich beter kunnen inleven in mensen met dementie (heel irritant als de game steeds anderen dingen doet dan je denkt te doen, ja zo voelt dat dus), waardoor ze ook beter kunnen communiceren met hun familielid of vriend, een spel waarmee oncologen zich beter bewust worden van hun valkuilen in communicatie (als je luistert naar de ander kun je meer bereiken), een interactieve spiegel die mensen met geheugenproblemen helpt wat ze met hun tandenborstel moeten doen, en nog veel meer. Leuk dat onze partner The Simulation Crew onze virtual cliënt op de markt presenteerde.

Prachtig om te zien hoe games onze zorg en welzijn kunnen verrijken en hoe we professionals met behulp van games kunnen trainen. We gingen met een berg aan inspiratie terug naar huis. Leuk om ook hiermee aan de slag te gaan in het iXperium. En met nieuwe professionals in ons netwerk. Wie weet werken binnenkort studenten en opleiders van Ergotherapie mee aan de implementatie van een game voor mensen met hersenletsel, hoe gaaf zou dat zijn! Dank aan de organisatie voor deze mooie conferentie en het geweldige netwerk!