iXperium Arnhem volop in actie

Zoals jullie weten mogen we gelukkig nog steeds (binnen de corona-regels) leraren met hun klas ontvangen in iXperium Arnhem. Niet zoveel als we zouden willen maar we zijn nog steeds volop in actie. En wat gebeurt er dan bijvoorbeeld nu in een week in het iXperium? Een paar voorbeelden.

Robots op Mars

Vlak voor de herfstvakantie was bijvoorbeeld groep 8 van de Parkschool bij ons voor een arrangement rondom programmeren, Robots op Mars. In de ochtend kregen de leerlingen instructie over het werken met Lego WeDo, Lego Mindstorms en Lego Spike en oefenden ze alvast met bouwen en programmeren. De leraar had daarbij de opdracht te onderzoeken welk van de devices het beste aansloot bij de leervragen van de kinderen.

Bij het middagprogramma werd het spannend en kwam het echte werk. De leraar werd projectleider voor een missie naar Mars. En groep 8 moest gezamenlijk een missie uitvoeren. Ze moesten Marskarretjes ontwerpen en bouwen. En voor de Marsreizigers is natuurlijk ook een woonstation nodig. De kinderen overlegden in groepjes over de te gebruiken materialen en kwamen met verrassende en originele bouwsels. Niet alleen de kinderen waren tevreden over dit dagprogramma; de leraar gaf namelijk aan in de toekomst alle gebruikte devices in te gaan zetten. Daarnaast gaf zij aan dit jaar nog een bezoek te willen brengen, maar dan voor een zelf te ontwerpen ‘op maat’ programma.

Aanklooilunch

Bij het iXperium vinden we het belangrijk dat we kunnen ontdekken en experimenteren. Dus ook onze mediamentoren en medewerkers maken daar tijd voor. Bijvoorbeeld bij de aanklooilunch. 14 oktober ging een groep collega’s van iXperium Arnhem onder het genot van een smakelijke lunch aan de slag met nieuwe aanwinsten van iXperium Arnhem. Sommige collega’s deden online mee. Zo’n hybride bijeenkomst met online deelnemers en deelnemers in de fysieke ruimte vinden we steeds normaler.

Een paar collega’s hadden zich van tevoren verdiept in eén van de devices en gaven uitleg aan de andere collega’s. Vincent verteld bijvoorbeeld over de Turing Tumble, een mechanische computer. Een wat? Turing Tumble is een een nieuw type spel waarbij spelers vanaf 8 jaar een mechanische computer maken met behulp van knikkers om daarmee logische puzzels op te lossen. Je gebruikt de zes typen onderdelen om met de knikkers patronen te maken, op te tellen, af te trekken, te vermenigvuldigen, te delen en nog veel meer. Zo leer je offline programmeren.

Django introduceerde robot Maatje, een kleine robot die mensen ondersteunt. Van een melding om medicijnen in te nemen, tot het doen van een dansje, spel of een kort gesprek: zorgrobot Maatje ondersteunt mensen met dementie / een licht verstandelijke beperking en fungeert als therapeutisch hulpmiddel in bijvoorbeeld jeugdzorg, ziekenhuizen, fysiotherapie etc.

Joost liet zien wat de voordelen zijn van de materialen van BYOR oftewel Build your own robot. Bij deze zelfbouwrobot gebruik je een microbit, die vormt het brein van de robot. Het leuke van BYOR is dat leerlingen zelf een robot kunnen maken van ieder materiaal wat ze willen en daarna kunnen ze de robot programmeren. Superleuk!

Na alle uitleg gingen alle deelnemers aan de aanklooilunch lekker zelf aan de slag. En er was meteen inspiratie, we hebben nu al heel veel ideeën hoe we deze nieuwe media kunnen implementeren in ons programma-aanbod.

Maatje

Bij de aanklooilunch maakten onze medewerkers al kennis met Maatje maar twee dagen later kwam Smart Robot Solutions naar iXperium Arnhem om de medewerkers een training te geven.

Maatje is echt een hulprobot. Zo kan je de robot een instructie laten geven op een bepaalde tijd “het is tijd voor de lunch” of als reactie op een bepaald woord “iXperium….daar moeten jullie snel eens naar toe met jullie team”. De collega’s kregen direct het idee Maatje in te zetten als gastheer van het iXperium of als instructeur voor bezoekende groepen (extra handig in coronatijd). Alle iXperiummedewerkers waren enthousiast over de brede inzetbaarheid en de beschikbare programma’s en we gaan de komende tijd de verschillende mogelijkheden uitproberen.