iXpitch – studenten sparkcentre pitchen hun project

16 juni was de eerste iXpitch. De studenten van het Sparkcentre van iXperium Health presenteerden in korte pitches de projecten waar ze de afgelopen periode aan hebben gewerkt. Deze studenten werkten in opdracht van organisaties uit het werkveld van de opleidingen. Ze deden onderzoek en maakten prototypes van technologie die je kunt inzetten.

Games in zorg en welzijn

De middag startte met een presentatie van Teun Aalbers van Gainplaystudio. Games zijn heel geschikt om in te zetten in zorg en welzijn. Als je een game speelt kun je je al snel personificeren met de hoofdpersoon, dus niet Supermario gaat de prinses redden maar IK ga de prinses redden. En dat kun je dan in een game ook weer vertalen maar IK wil afvallen. Serious Games hebben heel veel toepassingen, bijvoorbeeld in zorg, in therapie of in onderwijs. Zo herstellen kinderen die een half uur tetris spelen met een VR-bril sneller van hun lui oog dan wanneer ze een pleister op hun oog hebben. Een ander voorbeeld is Mindlight, een game waarin je angst en stress kunt leren beheersen. Als je rustig bent gaat het licht aan in de game en kun je rondkijken en op onderzoek uitgaan, als je onrustig bent en stress hebt dan wordt het donker en kun je het spel niet spelen. Deze game is net zo effectief als reguliere therapie. Teun noemt nog verschillenden mooie voorbeelden.

Studenten van de HAN mogen een aantal toepassingen van Gainplaystudio gaan gebruiken vanuit iXperium Health.

Een greep uit een aantal iXpitches van studenten van het Sparktcentre

Our House on Wheels

De studenten die onderzoek deden bij Our House on wheels verdiepten zich eerst in de vragen die speelden in de wijk Hatert, wat maakt dat ouderen niet meer thuis kunnen wonen. In de bus van Our house on wheels kunnen bewoners kennis maken met verschillende soorten technologie die kunnen ondersteunen. De studenten maakten zelf kennis met verschillenden soort technologie in de bus, bijvoorbeeld zorgrobot Tessa. De studenten merkten dat de bus niet alleen een informatieplek is maar ook een goede ontmoetingsplek in de wijk. Ze schreven een advies hoe de bus kan worden ingezet in wijken.

Online talk-app voor de Zorgalliantie

Jongeren lopen vaak in de online wereld tegen dingen aan waar ze niet goed op zijn voorbereid. Voor jongerenwerkers is het dan soms lastig om goed in contact te blijven met die jongeren. De studenten ontwierpen een online kletsbot in de vorm van een app. Deze app ondersteunt het gesprek tussen de jongeren en jongerenwerkers.

Wonderfoon

Met de wonderfoon kunnen verzorgers en mantelzorgers weer in gesprek komen met dementerende ouderen. Door een nummer te draaien op de ouderwetse draaischijftelefoon kun je een liedje van vroeger afspelen. De studenten maakten een informatiefilm om professionals en mantelzorgers te informeren wat je allemaal met de wonderfoon kunt doen.

Online supermarktsafari

Voor laaggeletterden is het lastig om in een supermarkt een gezonde keuzes te maken. De studenten maakten zelf een 360-graden film. Deze 360-graden-film kun je op een computer bekijken. In de film is informatie opgenomen over producten. In plaats van tekst zie je in de virtuele supermarkt bijvoorbeeld door middel van suikerklontjes hoeveel suiker er in producten zit.

Studentambassadeurs iXperium Health

Bij de afsluiting van hun project voor het sparktcentre werden alle studenten ambassadeur van iXperium Health en kregen ze symbolisch de sleutel van onze labs uitgereikt.

Ben jij de nieuwe opdrachtgever?

In september start weer een nieuwe groep studenten bij het Sparkcentre van iXperium Health. We zoeken nog opdrachtgevers voor deze groep. Wil jij dat onze studenten onderzoek doen voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op.