iXplore VR/AR

Vrijdag 22 november organiseerden HAN-ICA, iXperium/CoE en iXperium Health iXplore VR/AR, een netwerkbijeenkomst voor studenten, docenten, onderzoekers, ondersteuners en werkveld waarin we kennisdelen, inspireren en leren over de inzet van ict en technologie in verschillende vakgebieden.

Een verslag van Michel Kao, beleidsmedewerker onderwijs en ict.

Dit keer stonden voorbeelden van de inzet van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) in het onderwijs in de schijnwerpers.

In de mooi opgezette ruimte van de Informatica Communicatie Academie waren veel nieuwsgierige studenten, HAN-medewerkers en docenten, onderzoekers, ondersteuners en werkveld-collega’s aanwezig. Zowel om kennis op te doen van de leerzame presentaties, als om zelf VR en AR te ervaren met de verschillende demo-opstellingen.

Trends

Eva Beltman, trendwatcher, deed de aftrap: in een rap tempo met snelle beelden en verhalen nam ze ons mee op reis met de vraag: welke rol gaat technologie spelen bij onze toekomstige behoeftes voor welzijn, op gebieden zoals voedsel, leven, sporten en leren? We werden geprikkeld met vragen zoals: “Worden we een indoor-generatie, wordt (kennis, muziek, fysieke spullen) bezitten verleden tijd en gaat het vooral om bereikbaar maken?…en “Kunnen we verliefd worden op een robot?” En “Wat zou jij mogelijk willen maken met ict?”
Een prima, uitdagende start voor deze bijeenkomst.

Virtual Client Max

Eric Jutten van the Simulation Crew liet een veelbelovend VR-voorbeeld zien, als resultaat van de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Samen met iXperium Health ontwikkelt het bedrijf een VR-ervaring waarin studenten leren om contact te maken en te houden met een cliënt. Met behulp van artificiële intelligentie (AI) kunnen de virtuele cliënten verschillend en realistisch reageren op wat een studenten zegt en doet. Studenten kunnen hier zo vaak ze willen, in een veilige realistische omgeving oefenen. Daarbij vinden ze het prettig dat ze niet afhankelijk zijn van de beschikbaarheid en soms subjectiviteit van rollenspel-acteurs. Het systeem meet bijvoorbeeld het oogcontact, doorvragen, bevestigen, samenvatten en het op gemak stellen. Met deze gegevens kan een docent in gesprek gaan met en feedback geven aan een student.

Vanuit de iXperium Health en de HAN-opleiding vaktherapie is Astrid Timman betrokken bij de ontwikkeling van virtual Client Max.

Beyond the hype

Twee groepen enthousiaste minor-studenten presenteerden een aantal projecten die ze uitvoeren voor de Provincie Gelderland. Daarbij onderzoeken zij de rol(len) die innovatieve VR- en AR-technieken kunnen spelen bij onder andere het visualiseren van en het overdragen van informatie bij projecten. Dit zag je bij het project verkeersveiligheid, waarbij een (gevaarlijke) weg virtueel werd gevisualiseerd. Een belangrijk element was het onderzoeken van hoe je door VR en AR de betrokkenheid van stakeholders en andere personen kan verhogen. Kunnen deze technieken de communicatie verbeteren zodat er meer draagvlak ontstaat? Bij beladen projecten, zoals bij het kappen van geliefde bomen aan een laan in Arnhem, is dit cruciaal.

Prachtig om te zien hoe studenten hierin duiken en zelf veel (moeten) uitzoeken. En bijna nog mooier is dat dat er tijdens de presentatie meteen vanuit de GGM-kant hulp werd geboden. Op weg naar meer samenwerking!

Augmented Interactive Reality met de Hololens

Erik Kuiper van Atos gaf een demonstratie van een ontwikkeld AR-systeem (AIR), waarmee ze het paperless produceren stimuleren. Bij Hoco Beton is dit met succes ingezet. Het bedrijf ontwikkelt en monteert pre-fab betonnen elementen, waarbij verschillende groepen medewerkers verschillende versies papieren 2D en 3D bouwtekeningen en modellen gebruikten. Een efficiëntie-slag was daarin nodig. Medewerkers werken nu met een VR/AR bril, de Hololens, op om onder andere metingen te doen, te lassen en te monteren, waarbij de hololens de meeste recente centraal opgeslagen bouwtekeningen over de fysieke betonnen elementen projecteert. Iedereen werkt nu met dezelfde tekening. Door het gebruik van de Hololens is er minder tijd nodig voor de productie, het levert dus ook een flinke kostenbesparing op.

Opvallend hierbij was ook dat medewerkers in eerste instantie sceptisch waren maar uiteindelijk enthousiast en trots dat ze met de hololens werkt. de medewerkertevredenheid steeg. Door middel van een game maakten de medewerkers kennis met de techniek. Hierdoor konden ze na een kwartier al prima werken met de hololens. Een mooie laagdrempelige manier van professionaliseren.

Meer info over de inzet van AIR bij het betonbedrijf in Computable.

Artivisual intelligence

De enthousiaste en bevlogen ICA-collega Guido Crolla, zet VR in om de kunstenaar en creatieveling in je op te roepen en te stimuleren. Daarbij doet hij een oproep tot Artivisual Intelligence als tegenhanger van Artificial Intelligence. Tijdens de demo-markt kon je samen met Guido deze VR-ervaring zelf beleven. Lees meer over artivisual intelligence.

Borrel en demo-markt

Na de presentaties was er nog ruim twee uur tijd om te netwerken en vooral de VR/AR-mogelijkheden van de presentaties zelf te ervaren. Een mooi gezicht: veel deelnemers waren actief met een VR/AR bril, terwijl ze uitleg kregen van de presentators. Zelf heb ik ATOS’ AIR uitgeprobeerd, waarmee je een virtueel bijvoorbeeld een betonnen element kon opmeten. Het gebruik was intuïtief na een korte instructie, maar ik zag ook dat een aantal deelnemers wat moeite had om de bril aan te sturen. Daar is nog zeker aandacht voor nodig.

Opvallend was dat na 1,5 uur nog steeds veel deelnemers aanwezig waren, druk met testen en netwerken. Dat duidt volgens mij op een succesvolle bijeenkomst over AR/VR met mooie voorbeelden van studenten, HAN-medewerkers, iXperium/CoE en iXperium Health en het bedrijfsleven!