Mixed reality in iXperium Health

Ambassadeurs en kernteam van iXperium Health onderzoeken continue welke producten beschikbaar zijn voor zorg, welzijn, sport en onderwijs. Welke media, hardware of software willen we aanschaffen zodat onze studenten, docenten, onderzoekers, ondersteuners en relaties ze kunnen leren gebruiken en er mee kunnen experimenteren. Donderdag 6 juli presenteerden Holomoves en Axinesis hun product in iXperium Health.

Holomoves draagt bij aan sneller herstel van patiënten door hen te informeren en intensieve therapie op maat te bieden met behulp van onze innovatieve Mixed Reality software. Axinesis biedt revalidatietechnologieën die zijn ontworpen om neuroplasticiteit te verbeteren en herstel te optimaliseren. Deze technologie kunnen therapeuten inzetten bij therapie voor patiënten met aandoeningen zoals beroerte, multiple sclerose, cerebrale parese en de ziekte van Parkinson.

Holomoves

Joep Janssen van Holomoves presenteerde de AR-toepassing die therapeuten kunnen inzetten. De deelnemers aan de presentatie waren al snel bezig met oefeningen in de ruimte. Voordeel van deze toepassing is dat het eenvoudig is in gebruikk. Je zet de bril op en kunt meteen aan de slag. De bril projecteert beelden in de ruimte waar je staat, via de bril krijg je ook met geluid instructie. Voordeel is dat je contact houdt met je omgeving, zowel dat je je omgeving ziet maar ook dat je contact houdt met de mensen in de omgeving. De AR-bril leidt je met beeld en spraak door de toepassingen.

Holomoves biedt beweeggames (bijvoorbeeld voor fysiotherapie). De games zijn adaptief en houden bij wat de vorderingen zijn van de patiënt.

Er zijn ook informatiemodules waarmee patiënten meer inzicht krijgen in de diagnose die ze krijgen en hun revalidatieproces. Denk aan inzicht krijgen in een dwarslaesie en starten met revalidatie. Op deze manier leggen ze complexe anatomie op een eenvoudige manier uit. In deze informatiemodule krijgen patiënten bijvoorbeeld ook informatie hoe ze een darmspoeling kunnen gaan doen. Doordat een patiënt meer begrip krijgt heeft hij of zij ook meer vertrouwen om hier zelf mee aan de slag te gaan. Er is ook een heldere informatiemodulen over hartfalen, hoe een steunhart functioneert en hoe je een batterij vervangt.

Zorgprofessionals kunnen met innovatieve trainingsvorm binnen hun eigen zorgcontext trainen middels levensechte virtuele patiëntscenario’s, denk aan virtuele patiënten waarmee de professionals zowel procedures als interactie kunnen oefenen. Voordeel van dit soort trainingen is dat professionals die kunnen doen op een moment dat het hen uitkomt.

De opleidingen van de academie Sport en Bewegen en opleidingen van Paramedische studies kijken of we deze toepassing ook kunnen aanbieden aan de studenten en medewerkers van de HAN.

Axinesis

Bart Haaksman presenteerde de toepassingen van Axinesis. Dit bedrijf biedt revalidatietechnologieën die zijn ontworpen om de neuroplasticiteit te verbeteren en herstel te optimaliseren bij patiënten met aandoeningen zoals beroerte, multiple sclerose, cerebrale parese en de ziekte van Parkinson. Ze bieden een soort robottafel voor intensieve, auto-adaptieve revalidatie van de bovenste ledematen. De ingebouwde games verhogen de motivatie en optimaliseren de revalidatieresultaten.

Bijzonder is dat je de tafel zowel vlak als verticaal of schuin kunt zeggen (afhankelijk wat je in de therapie wilt doen). Ook in hoogte kun je variëren waardoor je oefeningen zowel zittend als staand kunt doen. En heel bijzonder is dat het scherm met je vingers maar ook met voorwerpen kunt aanraken, dat het scherm reageert op deze interactie, maar ook op vormen en kleuren. Hierdoor kun je op heel veel verschillende manieren oefeningen en games doen in revalidatie, zowel in beweging als cognitief. Je kunt het scherm ook met twee (of meer) handen of vormen of een combinatie van hand en voorwerp aanraken. In games kan bijvoorbeeld ook een focus liggen op een deel van het scherm als een patiënt bijvoorbeeld in therapie een focus moet leggen op de linker- of rechterkant van het beeld.

Het apparaat geeft veel voordelen zowel voor revalidatie thuis als in een revalidatiecentrum. Patiënten die het apparaat kennen kunnen zelfstandig oefenen met de oefeningen die de therapeut voor hen klaarzet. Daardoor kunnen meer patiënten oefeningen doen, ook zonder directe begeleiding van de therapeut. Patienten krijgen ook feedback op hun oefeningen. Zowel in informatie maar ook in game-elementen met een beloning waarmee je je oefeningen kunt personaliseren. De toepassing biedt ook evaluatiemodules voor patiënt en therapeut. Bij sommige patiënten zie je na drie weken al meer resultaat dan bij reguliere therapie. Veel patiënten, vooral ook kinderen, vinden de games in de toepassing motiverender dan alleen oefeningen doen.

Heel fijn dat we deze revalidatietechnologie een tijd mogen lenen. In iXperium Health kunnen studenten, docenten, onderzoekers en relaties uit de praktijk de toepassingen uitproberen en experimenteren hoe je deze technologie (misschien ook breder) kunt inzetten in de praktijk van de beroepen waar we vanuit de HAN voor opleiden.