Loopbaan en academische achtergrond
Heleen begon haar loopbaan in de creatieve therapie, maar besloot daarna haar academische pad te vervolgen met de opleiding Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit, gevolgd door een behavioural science research master. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de Universiteit Utrecht en was gericht op interacties en de kwaliteit van de relatie tussen docenten en leerlingen. Na haar promotie werkte Heleen aan verschillende postdocs aan de Universiteit Utrecht en de TU Eindhoven. Voor haar overstap naar iXperium was ze werkzaam als Assistant Professor Health Professions Education bij UMC Utrecht en als Senior Educational Scientist bij TNO.
Onderzoekservaring met ict
De belangstelling voor leren met ict groeide vooral tijdens haar werk bij TNO, waar ze onderzoek deed naar de opleiding en training van defensie- en politiepersoneel. Daarbij maakte ze gebruik van uiteenlopende vormen van simulatie: van serious games tot geavanceerde simulatoren. Ook werkte ze aan projecten met learning analytics, virtual reality, simulaties en AI als docentondersteuning. Tegelijkertijd zette ze bij UMC Utrecht onderzoekslijnen op naar adaptief immersief leren.
Deze ervaringen hebben Heleen overtuigd van de kracht van ict om leerprocessen te ondersteunen in toegepaste contexten: door feedback en personalisatie te bieden én door veilige leeromgevingen te creëren waarin nieuwe vaardigheden geoefend kunnen worden.
Voorbeelden uit onderzoek en projecten
In haar eerdere werk deed Heleen ervaring op met uiteenlopende toepassingen van leren met ict. Bij TNO leidde zij een project rond learning analytics in het simulatiecentrum TACTIS, waarbij trainingsdata uit defensiesimulatoren werd geanalyseerd om instructeurs beter te ondersteunen bij feedback. Ook onderzocht zij hoe gepersonaliseerd leren kan worden vormgegeven met games en algoritmes die automatisch leertrajecten aanpassen. Recent richtte zij zich op immersieve technologie, onder meer via VR-toepassingen in (bio)medisch onderwijs aan het UMC Utrecht, waar zij keek naar effecten van herhaald gebruik en de mogelijkheden voor duurzaam hergebruik in verschillende onderwijscontexten.
Visie op leren met ict
Voor Heleen speelt ict een essentiële rol in toekomstgericht onderwijs. Ze legt de nadruk op digitale geletterdheid en weerbaarheid van lerenden en op het benutten van technologie om onderwijs af te stemmen op individuele leerbehoeften. Technologie biedt kansen om leerinterventies te personaliseren en effectiever te maken, bijvoorbeeld via learning analytics, AI of adaptief immersief leren. Tegelijkertijd ziet ze digitale kansenongelijkheid als een belangrijk aandachtspunt: technologie kan ongelijkheid verkleinen, maar ook versterken.
Drijfveer en ambitie
Wat Heleen drijft, is het versterken van digitale geletterdheid en weerbaarheid van lerenden in een snel digitaliserende samenleving. Haar ambitie is om technologische innovatie altijd te koppelen aan een fundamenteel begrip van leerprocessen en aan praktische toepasbaarheid in de onderwijspraktijk. Daarbij wil zij bijdragen aan onderwijs dat recht doet aan de complexiteit van leren en digitale kansenongelijkheid tot een minimum beperkt.
In haar nieuwe rol bij het lectoraat wil Heleen samen met collega’s en partners onderzoek doen dat zowel aansluit bij de onderwijspraktijk als nieuwe perspectieven opent. Ze ziet het iXperium-netwerk als een hechte en betrokken basis om innovatieve ideeën te ontwikkelen en samen te onderzoeken. Uiteindelijk hoopt zij bij te dragen aan een toekomst waarin technologie een vanzelfsprekende en waardevolle plek heeft in het onderwijs en waarin lerenden future ready worden gemaakt voor een samenleving waarin technologie een hoofdrol speelt.