Wat is de vraag van het designteam?
Het designteam van de opleiding Travel, Leisure & Hospitality binnen Deltion College richt zich op de vraag hoe generatieve AI op een didactisch verantwoorde wijze kan worden ingezet binnen het curriculum. De centrale onderzoeksvraag luidt: Hoe kan de inzet van generatieve AI bijdragen aan de ontwikkeling van digitale vaardigheden van studenten en tegelijkertijd het onderwijs beter laten aansluiten bij de actuele en toekomstige beroepspraktijk?
De aanleiding voor deze vraag ligt in de veranderende context van de beroepssector en het onderwijs. Hoewel het vernieuwde kwalificatiedossier beperkt aandacht besteedt aan 21e-eeuwse vaardigheden, ervaren docenten dat deze competenties in toenemende mate van belang zijn binnen het werkveld. Tegelijkertijd signaleren zij dat de technologische ontwikkelingen, waaronder AI, snel gaan en vragen oproepen over de eigen deskundigheid en de mate waarin het huidige onderwijs nog toekomstbestendig is en aansluit op het werkveld.
Met dit designteam wordt beoogd om:
- het onderwijs binnen de opleiding Travel, Leisure & Hospitality beter te laten aansluiten bij de digitale ontwikkelingen in de maatschappij en het werkveld;
- de digitale vaardigheden van studenten te versterken door middel van de inzet van AI;
- en docenten te professionaliseren in het onderzoeksmatig en ontwerpgericht werken, binnen de kaders van de Onderzoekswerkplaats Deltion.
Wat heeft het designteam tot nu toe gedaan?
Het designteam is begin 2024 van start gegaan in het kader van de Onderzoekswerkplaats (OWP) Deltion. In de eerste bijeenkomsten is gewerkt aan kennismaking, het verhelderen van de praktijkvraag en het formuleren van een voorlopige werkhypothese. Daarbij is gebruikgemaakt van inzichten uit gesprekken met studenten, collega-docenten, stagebegeleiders en vertegenwoordigers uit het werkveld. Daarnaast is literatuuronderzoek uitgevoerd en zijn inzichten opgehaald bij andere ROC’s.
Waar in eerste instantie de aandacht vooral uitging naar de toepassing van AI in het werkveld, verschoof de focus gaandeweg naar het onderwijskundige vraagstuk: hoe kan AI bijdragen aan het versterken van digitale geletterdheid en kritisch denkvermogen bij studenten?
Op basis van de verzamelde inzichten zijn ontwerpeisen opgesteld die richting geven aan de vervolgstappen. Deze zijn gepresenteerd tijdens een teamdag, waarbij docenten binnen verschillende werkgroepen aan de slag gingen met het (door)ontwikkelen van onderwijs waarin AI een rol speelt. Op basis van deze interventie is één van de docenten uit het designteam vervolgens het leerarrangement gaan inzetten in zijn praktijk en is er geëxperimenteerd met kleinschalige ontwerpinterventies. De onderzoeker en procesbegeleider uit het designteam ondersteunen de docent daarbij in het ontwerpproces en de evaluatie van het leerarrangement, vanuit de eerder opgestelde doelen. De opbrengsten van de evaluatie worden gebruikt om het ontwerp verder aan te scherpen en om de integratie van AI in het curriculum te versterken.
Wat heeft het designteam opgeleverd?
Het designteam heeft diverse opbrengsten gerealiseerd. Op basis van literatuurverkenning, gesprekken met studenten, collega’s en vertegenwoordigers uit het werkveld zijn ontwerpeisen opgesteld voor de didactisch verantwoorde inzet van generatieve AI binnen de opleiding. Deze ontwerpeisen zijn gedeeld met het docententeam tijdens een teamdag en vormden het uitgangspunt voor het ontwikkelen van concrete lesontwerpen door collega’s binnen hun eigen vakgebied. Bovendien zijn deze ontwerpeisen breder van toepassing dan enkel voor de opleiding Travel.
Daarnaast is, in samenwerking met studenten, een podcast opgenomen waarin het gebruik van AI in het onderwijs centraal staat. Deze podcast is ingezet om samen met de studenten te reflecteren op het proces. Het was zo’n leuke opname geworden dat het idee ontstond om deze Podcast ook te delen met de buitenwereld om zo de opbrengsten van het designteam te delen binnen en buiten de opleiding en andere docenten enthousiast te maken over de inzet van AI, met name door wat het voor studenten aan mogelijkheden biedt. De podcast is hier te beluisteren!
De deelname aan het designteam heeft niet alleen geleid tot inhoudelijke opbrengsten in het onderwijs, maar ook tot waardevolle leerervaringen voor de betrokken docenten, onderzoeker en procesbegeleider. De docenten hebben zich verdiept in het formuleren van een praktijkgerichte onderzoeksvraag, het uitvoeren van veld- en literatuuronderzoek, en het vertalen van inzichten naar concrete ontwerpeisen. Zij hebben hiermee hun onderzoekende houding versterkt en ervaring opgedaan met cyclisch en ontwerpgericht werken aan onderwijskundige innovatie.
Voor de beginnende onderzoeker en procesbegeleider betekende deelname aan het designteam een leertraject in het begeleiden van praktijkonderzoek en het faciliteren van ontwerpgerichte werksessies. Beiden volgden binnen de context van de onderzoekswerkplaats een training gericht op hun rol in designteamprocessen. Onder begeleiding van een ervaren onderzoeker van iXperium ontwikkelden zij vaardigheden in het ondersteunen van onderzoekende leerprocessen, het borgen van kwaliteit en het stimuleren van reflectie binnen het team.
Voor Deltion College was dit designteam de eerste ervaring met werken volgens de werkwijze van iXperiumdesignteams. Het traject fungeerde daarmee als pilot en leerervaring voor zowel het docententeam als de organisatie. De positieve ervaringen met deze aanpak hebben ertoe geleid dat meerdere teams binnen Deltion zullen starten met een vergelijkbare designgerichte werkwijze. Daarmee ontstaat binnen de instelling een bredere beweging waarin docenten, ondersteund door onderzoek en begeleiding, gezamenlijk werken aan actuele onderwijsvraagstukken en professionalisering in het omgaan met digitale transformatie.
De opbrengsten van het designteam en het werken binnen de onderzoekswerkplaats dragen bij aan het vergroten van bewustwording, het versterken van digitale vaardigheden bij studenten en het opstarten van een gezamenlijke leercultuur onder docenten waarin de inzet van technologie in het beroepsonderwijs kritisch wordt verkend en vormgegeven.