LOB/Personal Branding bij De Leijgraaf

ROC de Leijgraaf wil leerlingen beter voorbereiden op het zoeken van werk of het kiezen van een vervolgopleiding. Het iXperium designteam wilde onderzoeken of de inzet van blended learning op het gebied van Loopbaanoriëntatie, Mediawijsheid en Personal Branding een positieve bijdrage kan leveren aan het voorbereiden op het zoeken van werk of kiezen van een vervolgopleiding, waardoor de leerlingen beter voorbereid worden op de (flexibele) arbeidsmarkt en op een vervolgopleiding.
Het designteam heeft een training ontwikkeld voor de docenten. Hierbij hoort ook een handleiding waarin zo’n zeventig werkvormen voor personal branding beschreven staan en waarin is uitgewerkt wat voor leerlijnen er zijn. Het is de bedoeling dat docenten uit dit overzicht zelf een mix van werkvormen kiezen die past bij hun leerlingen. Een voorbeeld van een uitgewerkte werkvorm is de methode Impact You. Deze wordt nu geïmplementeerd bij de opleidingen horeca, recreatie, toerisme, food, en patisserie. Bij deze methode hoort een portfoliosysteem waarin de leerlingen van alles over zichzelf kwijt kunnen. Hierbij zit ook een online studio waarin leerlingen filmpjes van zichzelf kunnen maken. Deze filmpjes kunnen zij dan weer gebruiken als zij gaan solliciteren.