Programma 29 september 2020
Wat leuk dat je deelneemt aan onze online meetup! We hebben een bijzonder programma voor je in petto. Deze middag is tot stand gekomen door een samenwerking tussen de Gelderse professionaliseringsagenda, de HAN en de MBO Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict.
De middag is als volgt ingedeeld:
15:00 – 15:15 | Opening door Sjors Groeneveld (onze dagvoorzitter) en Mirjam Koster (voorzitter Gelderse Professionaliseringsagenda) |
15:15 – 15:45 | Keuze uit 2 webinars: 1. Beroepsgericht onderwijs in een Hybride leeromgeving door Anja Hagenaars (ROC Nijmegen) in gesprek met Sjors Groeneveld 2. Van noodgedwongen afstandsonderwijs naar beter onderwijs met ict (of toch niet?) door Marijke Kral (iXperium) in gesprek met John Schobben |
15:50 – 16:15 | Eerste ronde breakout-sessies (keuze uit 13 verschillende sessies, zie hieronder) |
16:15 – 16:20 | Korte pauze en keuzemoment break-out-sessie |
16:20 – 16:45 | Tweede ronde break-out-sessies (alle sessies worden 2x uitgevoerd, zie hieronder) |
16:45 – 17:00 | Afronding (in de plenaire ruimte) |
Wat heb je nodig om deel te nemen?
Om deel te nemen aan deze online bijeenkomst heb je een computer (Mac of Windows) nodig.
Je hoeft Microsoft Teams niet geïnstalleerd te hebben staan, je kunt gewoon in een browser (Edge, Chrome) deelnemen.
Als je als Microsoft Teams gebruikt bv vanuit je onderwijsinstelling dan kun je ook gewoon in die omgeving deelnemen.
Je hebt niet persé een webcam en microfoon nodig.
Bij de plenaire sessies zal je gevraagd worden om je camera en microfoon uit te zetten en via de chat vragen te stellen of te reageren.
Bij de break-out-sessies zal de sessieleider bepalen wat (afhankelijk van het aantal deelnemers aan een sessie) handig is: gebruik van de chat of audio/video. Je mag er uiteraard altijd voor kiezen om zónder webcam/microfoon deel te nemen aan de bijeenkomst.
Er worden opnames gemaakt van de plenaire sessies, niet van de breakout-sessies.
Hou deze pagina bij de hand gedurende de bijeenkomst, wijzigingen in het programma worden hier doorgevoerd.
Klik op het Microsoft Teams icoontje bij een sessie om deel te nemen.
Plenaire ruimte:
Opening webinars:
Beroepsgericht onderwijs in een Hybride leeromgeving.
We leiden op voor een beroep, maar waar en hoe geven we vorm aan goed beroepsgericht onderwijs? Is een hybride leeromgeving daar een hulpmiddel bij?
Zijn we in staat daar een kritische beroepssituatie te creëren waarbinnen studenten kunnen leren? Wat draagt een hybride leeromgeving dan precies bij aan het beroepsonderwijs? En wat is de rol van een docent hierbij? Anja Hagenaars deelt haar kennis, ervaring en visie op dit thema.
Van noodgedwongen afstandsonderwijs naar beter onderwijs met ict (of toch niet?)
Uit chaos ontstaat leven, uit orde gewoonte. Het afstandsonderwijs heeft veel gevraagd ineens van docenten (en studenten) en doet dat nog steeds. Maar het heeft ook ontwikkeling, nieuwe inzichten en vragen over de (on)mogelijkheden van ict gebracht. Welke ontwikkeling, dilemma’s en vragen benoemen docenten en komen naar voren uit de antwoorden van 2400 mbo-docenten? Wat is nodig om de ervaringen door te zetten naar beter en werkbaar onderwijs met ict?
De Break-out-sessies
B01 – Designteam Afstandsleren
Kees Witsmeer en Kees Koning (Aventus)
Wij willen met behulp van afstandsleren de beroepscompetentie, veelvuldig communiceren met behulp van digitale hulpmiddelen, die al veel gebruikt worden bij de uitvoering van het beroep accountmanager, toevoegen aan de opleiding Junior accountmanager.
B02 -Verduurzamen van innovaties
Ineke Moonen (ROC Nijmegen)
In de werkgroep Beroepsgerichte Didactiek is gewerkt met designteams die mooie producten en innovaties hebben opgeleverd. Hoe zorg je ervoor dat deze innovaties ook succesvol worden? Welke aspecten zijn van belang om de innovaties te verduurzamen? Daarover gaat deze workshop!
B03 – Designteam Bewegend leren
Benne Huisman (Graafschap College)
Bewegen stimuleert het brein. Kom in beweging en leer. Het designteam “Bewegend leren” onderzoekt de mogelijkheden om leren en bewegen te combineren en onderzoekt of dit daadwerkelijk bijdraagt aan betere studieresultaten.
B04 -Samen leren en ontwikkelen in een community of practice: geleerde lessen
Irma van der Neut (HAN)
Docenten van vijftien mbo’s hebben twee jaar kennis gedeeld en producten ontwikkeld in de Community of practice Leren en ict. Dat heeft rijke inzichten opgeleverd over samen werken en leren. Die we graag met jullie delen. We willen met jullie verkennen of deze manier van samen leren en ontwikkelen ook voor andere mbo-docenten interessant is. Wat zijn jullie ervaringen en ideeën daarbij? Wat is er nodig?
B05 -Welke ict-geletterdheid van studenten is nodig?
Hannie van der Heijden (Aventus) en Marc Jansen (ROC Nijmegen)
De ict-geletterdheid van docenten bepaalt in grote mate de keuzes voor ict gerelateerde werkvormen. Deze keuzes hebben weer impact op de gewenste ict-geletterdheid van studenten. Met de tool die wij ontwikkelen kan inzichtelijk gemaakt worden welke ict-competenties (docent en student) er bij een te kiezen ict-werkvorm gewenst is.
B06 – Designteam Burgerschap
Loes Nobbe (HAN)
Binnen het designteam burgerschap onderzoeken lerarenopleiders geschiedenis samen met docenten van ROC Nijmegen en Rijn IJssel op welke manier we studenten geschiedenis beter kunnen voorbereiden op het lesgeven op het mbo, en meer specifiek het vak burgerschap. Tijdens de break-outroomsessie delen we onze plannen en willen we input ophalen rondom dit vraagstuk.
B07 – Designteam Helpende
Gerard Reimink (Rijn IJssel)
Voor verzorgers van onderwijs lijkt het een vanzelfsprekendheid dat studenten taalvaardig zijn. Sommige studenten zijn echter nog maar net in Nederland of zijn op een andere manier gehinderd in hun ontwikkeling van lees- of schriftelijke vaardigheden. Het designteam Helpende heeft onderzocht hoe met visuele middelen de impact van onderwijsinstructies groter wordt.
B08 – Beroepsgerichte lessen ontwerpen
Ellen Leenaarts (HAN)
Hoe kun je leraren in opleiding voorbereiden op een carrière in het onderwijs? Kunnen we meer aandacht voor beroepsgerichte didactiek in de lerarenopleidingen genereren?
Het ontwerpinstrument MBO helpt leraren in het mbo én lerarenopleiders om betekenisvolle beroepsgerichte lessen te ontwerpen!
B09 – Van onderbuikgevoel naar onderzoeksvraag
Renske Postuma (ROC A12)
In deze tijd van verandering staan we voor complexe vraagstukken. Je wilt met een team met deze vraagstukken aan de slag. Hoe kom je nu tot een concrete onderzoeksvraag waarmee je efficiënt te werk kunt gaan? Deze workshop kan je daarbij helpen.
B10 – Procesbegeleiding van een designteam
Deze sessie is door omstandigheden helaas komen te vervallen.
Wil je meer weten over de rol van procesbegeleiders in iXperiumdesignteams, neem dan contact op met Nieske Coetsier (HAN).
B11 – Designteam talentontwikkeling
Paul Bekkers (De Leijgraaf)
We herkennen het allemaal, de student waarvan we dachten dat we die helemaal kennen, blijkt een heel verrassende onbekende kant te hebben en/of blijkt over talenten te beschikken die wij (en vaak de student zelf ook) niet eerder heeft gezien/erkend. Reik je student TOOLS aan om er mee aan de slag te gaan!
B12 – Portal Leren en lesgeven met ict: een vertrekpunt voor doorontwikkeling
Deze sessie is door omstandigheden helaas komen te vervallen.
Wil je toch alvast meer weten over de portal, neem dan contact op met Bas Kurver (HAN) of Carolien van Rens (HAN)
B14 – Designteam LOB
Roos Kusters (Summa College)
Een interactieve sessie over gepersonaliseerd leren met ict bij loopbaanoriëntatie en begeleiding.
B15 – Designteam Roboctica
Ilse Jagers (Helicon) en Ingolf van Doorn (Helicon)
We kijken terug in het verleden om daarmee te voorspellen wat er aan gaat komen. Hoe gaat de wereld er in de toekomst uit zien? Wat gaat AI ons brengen? Hoe kunnen we zorgen dat wij nu opleiden voor de toekomst? Op welke manier gaat Helicon Opleidingen deze uitdaging aan?