Slimmer onderwijs met AI voor docenten en onderwijsprofessionals

Het magazine van Npuls Slimmer onderwijs met AI helpt docenten en onderwijsprofessionals met praktische tips voor in de klas, interviews met vooraanstaande experts, achtergrondverhalen en inspirerende voorbeelden van AI in het onderwijs.

Er is al ontzettend veel geschreven over wat AI in het onderwijs betekent, of kan betekenen. Om docenten en onderwijsprofessionals te helpen door de bomen het bos (weer) te gaan zien, zijn in het magazine ‘Slimmer onderwijs met AI’ daarom behulpzame en inspirerende artikelen over generatieve AI in het onderwijs verzameld en verdeeld over diverse thema’s, waaronder ‘AI in je onderwijs’, ‘AI en toetsen’ en ‘AI en ethiek’.

De pilothub Studiedata en AI van Npuls heeft op initiatief van Kim Schildkamp een uitvraag gedaan onder onderwijsprofessionals en experts wat in hun ogen belangrijke of inspirerende bijdragen kunnen zijn. Dit resulteerde in meer dan honderd suggesties voor interessante bijdragen, variërend van (wetenschappelijke) artikelen, blogs, films tot handleidingen. Uit al deze suggesties heeft de redactieraad een selectie gemaakt en die vervolgens gebundeld in het magazine.

Associate lector Leren met ict Pierre Gorissen was lid van die redactieraad en schreef mee aan het magazine. Hij leverde de bijdragen ‘Zo dus niet’ (p. 46) en ‘Geen onderwijs zonder visie op AI’ (pp. 72-73). Ook is in het magazine een interview met Pierre te vinden.

De redactieraad bestond verder uit: Kim Schildkamp (UT), Bram Enning (HL/Npuls), Willeke Klinker (NLAIC), Erdinç Saçan (ROC Tilburg), Monique Goris (NOLAI), Bertine van Deyzen (SURF), Duuk Baten (SURF), Charlotte Heystek (Npuls) en Dominique Campman (Npuls).