Radboud Universiteit op bezoek bij het iXperium

Ben je wel eens de Kapittelweg overgestoken om daar te kijken hoe het eruit ziet? En heb je daar wel eens met iemand gesproken? Met deze vragen werd gistermiddag, 12 oktober, de uitwisselingsbijeenkomst met deelnemers van het iXperium, Education Support van de Radboud Universiteit (RU) en Services Onderwijs Onderzoek en Kwaliteitszorg (OOK) van de HAN geopend.

Chamin Panapala (RU) en Pieter van Rooij (HAN) brachten collega’s van de ondersteunende afdelingen van de RU en de HAN in het iXperiumlab in Nijmegen bij elkaar voor een bijzondere ontmoeting vol inspiratie op uiteenlopende thema’s. ‘Hoe richt je de ondersteuning zo in dat je onderwijsinnovatie met ict kunt organiseren?’, ‘Hoe ondersteun je docenten bij het ontwerpen van ict-rijk onderwijs?’, ‘Welke competenties hebben docenten nodig voor onderwijs met ict en hoe leren ze dat?’ en ‘Hoe faciliteer je digitaal leren en toetsen?’.

In gesprek

Door middel van gesprekstafels kwamen collega’s van de RU, het iXperium en OOK services nader tot elkaar op bovenstaande thema’s. Pieter: “Verschillende collega’s van de HAN en de RU hadden de voorbereiding van de gesprekstafels op zich genomen. Dit resulteerde in heel goede gesprekken met een hoop betrokkenheid van alle partijen. Deelnemers vonden het jammer dat ze na een uur moesten stoppen.”

Na de gesprekstafels trok het gevolg naar het lab van iXperium Health om daar, onder het genot van een drankje, te ‘proeven’ van innovatieve technologieën. Zo miauwde een robotkat door het inleidende praatje van Miriam Reelick (programmamanager iXperium Health) heen, werden er virtuele intakegesprekken gevoerd met cliënt Max en konden deelnemers een VR-ondersteunde reanimatiepoging doen.

We kijken terug op een waardevolle middag vol uitwisseling van kennis en visie. De conclusie is dan ook duidelijk: laten we vaker de Kapittelweg oversteken, want we kunnen veel van elkaar leren!