Regiofinale First Lego League

Dit jaar vond de regiofinale van de First Lego League online plaats. Naast programmeren, ontwerpen en presenteren leerden leerlingen, organisatie en jury een hoop extra.

Ieder jaar organiseren we de First Lego League samen met onze partners: omdat het een feestje is om aan mee te doen en onderwijs met ICT in optima forma. Dit jaar kwam daar een uitdaging bij voor de organisatie én de deelnemers: we moesten en gingen online. De deelnemers begonnen op school aan de diverse onderdelen van deze wereldwijde wedstrijd: het opbouwen van de LEGO voor de hindernissen die de robot in de wedstrijdbak moest overwinnen (challenges), het uitbouwen van de robot met extra armen, beweegbare delen en meer (robotwedstrijd) en brainstormen over het innovatietraject.

Dit jaar stond alles in het thema Replay rondom de centrale vraag hoe je mensen kunt verleiden tot meer bewegen. Er werden prachtige oplossingen bedacht van een heuse freeruntrack als vervanging van een afgebrand speeltoestel (die waarschijnlijk nog echt gerealiseerd wordt) tot een TikTok-app die kinderen samen met hun grootouders moet laten bewegen.

Door de lockdown en alle beperkingen moest dat alles ineens online en op afstand met elkaar worden georganiseerd en gerealiseerd en dat leidde tot nieuwe vragen en zoeken naar oplossingen: hoe werk je samen op afstand? Motiveer je elkaar? Oefen je je presentatie? Het vroeg een hoop extra’s van coaches, deelnemers, organisatie en jury, maar tegelijkertijd werd er ook een hoop geleerd.

Halverwege maart vond voor het eerste deel van de deelnemers de regiofinale plaats. Wat is het prachtig om te zien hoe alle teams met de uitdagingen zijn omgegaan en op welke manier zij gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheden die online presenteren biedt:

  • zo werden we tijdens de opening toegesproken door Stephanie van Eer
  • maakten de verschillende teams kennis met elkaar en de jury
  • lieten leerlingen hun klaslokaal aan elkaar zien
  • toonden de verschillende teams elkaar hun robot en wat die van hen zo goed maakt
  • werden we spontaan mee de school ingenomen om het technieklokaal te zien
  • kon een leerling in quarantaine via zijn eigen verbinding ook meedoen
  • werden presentaties vloeiend afgewisseld met multimedia
  • en veel meer
Stephanie van Eerd wenst de deelnemers succes

De vrijdag na de regiofinale hebben we op op gepaste afstand de verschillende prijzen uitgereikt op de scholen zelf. Heerlijk om deze leerlingen nu ook in het echt te zien en het feestje op gepaste afstand mee te vieren. Zo werd de beker geheel in stijl door een robot overgebracht!

Deze robot bracht op het schoolplein de prijs naar de deelnemers

Samenvattend kan ik stellen dat deze editie bijzonder was: lang was onzeker of en op welke wijze de finale door zou gaan. De leerlingen van de teams konden in de klas oefenen, maar moesten door de lock-downs ook online met elkaar overleggen, plannen, oefenen, elkaar blijven motiveren. En dat onderstreept maar eens weer waarom ik juist de First Lego League zo’n prachtig evenement vind om met een groep aan deel te nemen: naast leren programmeren, techniekvaardigheden, werken aan een maatschappelijk innovatietraject, groeien de deelnemers ook als persoon met elkaar. Ik heb genoten en alhoewel ik hoop dat we alle teams volgend jaar weer aan onze opleidingen mogen verwelkomen hebben we ook veel geleerd, bijvoorbeeld om een deel van de begeleiding en jurering online vorm te geven. En zo leren we allemaal!