Robot als medewerker in de zorg

Tijdens het ambassadeursoverleg van iXperium Health presenteerde Mike van Rijswijk de robots van Robot CTRL. Ambassadeur Jan Willem Lely werkt al langer samen met de mensen van Robot Ctrl dus hoog tijd dat ook de andere ambassadeurs en het kernteam kennis maakt met robot Ivy en haar collega’s. Bijzonder is dat de robots van Robot Ctrl als medewerkers in dienst zijn bij zorgorganisaties.

Mike heeft een eigen innovatiemethodiek. Uitgangspunt is dat ze vanuit Robot Ctrl samen met professionals in de zorg werken aan een ecosysteem voor sociale robots. Vanuit Robot Ctrl biedt hij organisaties een ecosysteem van robots. Ze bieden RAAS – ‘robots as a service’. Er is een centraal robotplatform voor het aansturen van verschillende soorten robots. Voordeel is dat je kunt kiezen uit verschillende robots (niet iedere client heeft eenzelfde behoefte). En een voordeel is dat de verzorger makkelijk met de robots kan werken. Alle robots zijn plug&play – ze doen het meteen. Het is eenvoudig om instructies aan de robot te geven. Medewerkers hebben dus geen training nodig om met de robot te kunnen werken.

Wat heeft een client aan een sociale robot?

Mike deelt een aantal mooie cases die laten zien wat de meerwaarde is van een sociale robot voor een client. Bijvoorbeeld Ruud. Eigenlijk wilde Ruud niets met een robot. Maar toen kwam Phi op bezoek. Ruud heeft niet veel vrienden en krijgt ook niet vaak bezoek. Hij mist het om met een vriend te praten. Met Phi leerde hij om over zijn gevoel te praten. Het was dan ook emotioneel voor Ruud toen de robot weer vertrok.

Een andere client kreeg Tony op bezoek. Deze sociale robot is echt een maatje voor haar. En als ze naar buiten gaat, dan gaat Tony mee. En als het koud is zoals deze week, dan krijgt Tony een lekkere warme sjaal om.

Client Christiaan is zelfstandiger en zelfverzekerder door de robot. Terwijl de robot eigenlijk niet zo heel veel doet, hij stuurt maar een paar reminders per dag. Toch geeft dat Christiaan zoveel ondersteuning dat bijvoorbeeld het ochtendritueel minder vraagt van de zorg. De robot begeleid het opstaan. Het is voor Christiaan ook fijn dat de robot hem ondersteunt. De robot is zijn vriend, en van een vriend kun je veel hebben.

Een andere client durft niet zelfstandig over het terrein te lopen. Maar hij durft het wel als zijn robotvriend meegaat. Het helpt dan ook dat de robot een melodie speelt.

Bij deze voorbeelden zie je dat de robot aandacht geeft aan mensen. Maar de robot kan meer. Hij of zij kan structuur geven aan de dag, ondersteunen bij reminders van medicatie, zelfregie of motivatie stimuleren, meer vertrouwen geven en kan ondersteunen bij de-escaleren.

Robot is een medewerker

Organisaties die samenwerken met Robot Ctrl kopen geen robot of dienst in, ze nemen eigenlijk een robot aan als medewerker. Er zijn geen pilots om even een paar weken te kijken of de robot werkt. Dat is te vrijblijvend. Als je er als organisatie voor kiest om met Robot Ctrl samen te werken dan neem je de robot aan als medewerker. En dan zorg je ook goed voor deze medewerker.

En cliënten wennen en hechten zich aan deze nieuwe medewerkers dus ze moeten altijd beschikbaar zijn. Als je als zorginstelling met deze robots werkt, dan heb je er ook altijd een aantal in voorraad staan. Als een robot dan een keer een storing heeft of kapot gaat, dan is er altijd een vervangende robot in huis. En doordat ze worden aangestuurd op het platform kun je iedere robot meteen weer personaliseren zoals hij voor een specifieke client moet zijn.

Robot Ctrl is nu nog een stichting die wordt beheerd door stakeholders. In de toekomst worden ze een BV met maatschappelijke missie.

Samenwerking Robot Ctrl en iXperium Health

Ambassadeur Jan Willem Lely begeleidt een groep studenten die Interprofessioneel praktijkleren. Dit zijn tweedejaars studenten die gedurende twintig weken 2 dagdelen per week samenwerken met studenten van andere opleidingen in zorg en welzijn. De nadruk bij interprofessioneel praktijkleren ligt in het gezamenlijk leren en werken aan vraagstukken, producten en diensten, die bijdragen aan innovatie van de zorg- en welzijnsverlening. De bundeling van de verschillende expertises draagt bij aan de kwaliteit van het resultaat en leeropbrengst. Op dit moment doet een groep van deze studenten onderzoek hoe robot Ivy kan ondersteunen. Hoe kan Ivy bijvoorbeeld kinderen helpen met en taalachterstand. En kun je ook kennisoverdragen via een robot?

Zelf aan de slag

Uiteraard gingen we na de presentatie met de groep ambassadeurs en kernteam zelf aan de slag met de robots. Het programmeren ging makkelijk. Als snel hoorden we reminders en vlogen de moppen over tafel. Mooi om te zien hoe eenvoudig het is om met deze sociale robots te werken.

Samen met ambassadeurs en studenten gaan we onderzoeken hoe sociale robots goeie zorgcollega’s kunnen zijn. We kijken uit naar de resultaten van deze samenwerking.