In the spotlight: Samen leren en samenwerken op de Eiber

Drie scholen van Optimus in Megen, Haren en Macharen werken samen onder de naam De Eiber. De leerlingen en leerkrachten van groep 7 en 8 van de drie scholen werken op vrijdag op de locatie in Megen.

Omdat niet alle groepen veel leerlingen hebben, leren de kinderen op deze manier meer kinderen van hun eigen leeftijd kennen. Tegelijk leren de leerlingen om samen te werken met kinderen die ze niet iedere dag zien.

Ieder presenteert op eigen manier

Op vrijdag werken de leerlingen in gemengde groepen samen aan een themaopdracht. Bij deze themaopdrachten geven de leerlingen altijd een presentatie. Ze mogen zelf weten op welke manier ze de presentatie maken. Soms kiezen leerlingen voor een expositie op school. Ze maken ook films met een iPad en monteren die met iMovie tot een journaal, of ze maken korte films met behulp van een green screen. Ze gebruiken Powerpoint maar bijvoorbeeld ook Prezi of Genially. Ook werken de leerlingen samen in Google Meet of in een Padlet. Leraren Manon en Lynn van de groepen 7 en 8 geven de leerlingen allerlei voorbeelden van apps of platforms die ze kunnen gebruiken. Zelf krijgen zij weer input van mediamentor Lysanne.

Samenwerken

Juf Manon: “Het leuke van het werken in de themaopdrachten op vrijdag is dat leerlingen binnen het thema zelf een onderwerp kiezen wat hen aanspreekt. Daardoor zijn ze ook echt gemotiveerd om aan de opdracht te werken. De leerlingen werken steeds in een andere groepssamenstelling, wij maken de indeling. Zo leren ze met iedereen samenwerken.”

Juf Lynn: “Het is mooi om te zien dat de leerlingen zich ook echt samen verantwoordelijk voelen voor het geheel. En dan kun je soms ook juist vrienden bij elkaar in een groep zetten en de leerlingen vertellen dat je vertrouwt dat ze goed gaan samenwerken aan de opdracht.”

De juf leert ook van de leerlingen

Juf Manon: “De leerlingen pakken ook snel op hoe ze ict kunnen inzetten. Laatst had een leerlingen zelf uitgevonden dat hij via youtube het geluid van het journaal kon gebruiken in zijn zelfgemaakte journaal. Het is mooi om te zien dat de leerlingen zelf veel meer mogelijkheden uit de apps of toepassingen halen dan wij ze laten zien. En dat is leuk. Zo leren wij ook weer van de leerlingen.”

Online samenwerken

Juf Lynn: “De leerlingen werkten in de eerste maanden van dit schooljaar op vrijdag samen op locatie in Megen. Eerder werkten we buiten de vaste vrijdagen om ook online samen maar dat bleek toch lastig om iedereen dan weer op hetzelfde moment beschikbaar te hebben voor de themaopdracht. Wat we wel zien is dat leerlingen documenten of informatie voor elkaar klaarzetten in Google Classroom en die op vrijdag bespreken. En ze gebruiken ook Google Meet.”

Juf Manon: “Voor ons als leraar is het soms ook lastig wat je leerlingen wel of niet laat doen. Ze mogen bijvoorbeeld tijdens de les niet chatten, anders is het veel te gezellig tijdens de lessen. Maarja, dan kunnen ze dus ook geen afspraken maken voor de opdracht via de chat. Dat soort keuzes moet je blijven maken.”

Op dit moment tijdens de lockdown werken de groepen 7-8 helaas niet samen aan de themaopdrachten. Ze zijn nu eigenlijk al erg druk met de andere vakken die de leerlingen krijgen. Het kost de leerlingen nu gewoon meer tijd. En dan kun je niet alles doen wat je normaal wel doet. Zodra ze weer naar school mogen dan kunnen de themaopdrachten op vrijdag ook weer doorgaan.